Ny på forumet, men har såklart varit inne och läst en del genom åren
40+, bor i mindre villa med fru och två barn. Vi har investerat en del i bostaden med egna medel, nytt kök, ytskikt, braskamin mm. Så förhoppningsvis är nettoförmögenheten högre pga detta. Min lön är väl ok, får ut 42 netto. Frun lite mer. Sparar 12 tkr/månad i fonder, får ändå några tusen kvar trots div ”onödiga” utgifter som restaurangbesök och kläder.
Lån
Hus 1,5 Mkr (50% är mitt)
CSN 45 tkr
Tillgångar
Hus värderat till ca 4 Mkr
Likvida medel 130tkr Avanza 800 tkr
Bil 200tkr
Husvagn 150 Tkr
Skulle ni säga att jag har en god ekonomi? Ibland får jag känslan av att jag inte har det. Skulle vara intressant att någon utifrån bedöma det. Såå, vad säger ni gott folk?
Beror som vanligt på vem du jämför med. Är det medianen du jämför med så har du fantastisk ekonomi.
Är det framgångsrika människor du jämför med så ligger du under medel skulle jag ändå säga, relativt billigt hus och kan inte köpa en ny Volvo utan att skuldsätta dig.
Men tycker ändå du ska vara nöjd, även om du inte bor i ett hus för 10-20 miljoner, har flera bilar och sommarhus i Marbella.
Relativt medianen ligger du som sagt väldigt bra till.
Så frågan är, vem jämför du med? En stor del av befolkningen kan inte ta en oförutsedd utgift på 10k…
Har du råd att leva livet på det vis du vill, sparar, investerar, amorterar och lever gott, så har du helt klart fantastisk ekonomi. Det är högst individuellt.
Antar att det är medianen, jag har aldrig strävat efter att bli framgångsrik ( läs enormt mycket pengar) Hälsan är nummer ett för mig, jobbet ska vara stimulerande och barnen ska ha det bra.
Klart att jag inte skulle tacka nej till att bli ekonomiskt oberoende, men det är inte det som står högst upp på min lista. Är bara nyfiken på hur man står sig jämfört med andra Svenssons
Skrev det i inlägget, men kan tolkas på olika sätt. Är det en ekonomiskt klassiskt framgångsrik människa så tycker jag att jag beskrev det väl i inlägget.
Spirituellt framgångsrik är något helt annat och det var inte det personen frågade om i trådstarten, tolka jag det som i alla fall.
Ja, jag gör det jag vill. Känner inte att pengarna begränsar mig i vardagen. Vill jag spendera ett par tusen på restaurang så gör jag det. Men det är klart, blir ingen lyxresa för familjen till Jamajca. Å andra sidan är det inget jag saknar enormt
Bra tips😃 grannens gräs behöver inte vara grönare. Jag har inget sparmål, förutom att få lite tillväxt på börsen. Vore kul om man kunde passera miljonen på Avanza inom en snar framtid.
För mig är det inte solklart. Folk åker runt med dyra elbilar och åker på utlandssemester. Klart man funderar då om man har mindre bra ekonomi. Antar att dom flesta också har ett sparande fast konsumtionen är hög
”Folk” är i allmänhet idioter så vad ”folk” gör kan man skita i. Dessutom ser du bara de som spenderar a la YOLO. Du ser inte oss andra som inte har behov av att tävla med folk vi inte känner, med prylar vi inte behöver, för pengar vi inte har..,
Visst finns det folk som har råd att påfågla sig, men de gör ju inte ont på dig, eller mig?
Tror många på det här forumet glömmer bort att gemene man inte har hjärnkoll på vad medianinkomster, 90e percentilen etc och förmögenheten är hos svenskarna.
Normalt är nog att göra som du, tittar vad andra gör och antar att de tjänar bra och har bra ekonomi.
Det är inte nödvändigtvis så att det som syns på ytan reflekterar att man har en god ekonomi.
Jag tycker inte att folk i allmänhet idioter😊 I min omgivning tror jag de flesta tjänar som mig eller mer. Många har som sagt elbilar, stora hus med pool och åker utomlands flera gånger per år.
Bara att kolla lönekollen.se och se vad de tjänar som verkar ha det så bra. Är det ungefär som du fast de spenderar mer så har de sannolikt mindre sparande, högre lån eller ärvda pengar som de använder upp.
För en lönekoll får du hela ditt område och kan se din ranking och vad alla dina grannar deklarerat. Tror det kostar 39 kr just nu, helt anonymt.
Tack för tipset. Nu blir man nyfiken på hur grannskapet har det Jag har som sagt jämfört mig med dom man känner, (naturligt). När det gäller materiella ting så ligger vi i lä för det mesta. Samma sak med resandet. Många är egna företagare och har god omsättning och tillväxt. Man funderar ibland på om man som vanlig tjänsteman kan skapa sig ett rikt liv i form av pengar. Tycker fonderna går trögt, men har beslutat mig nu för att stoppa in allt överskott i slutet av månaden för att boozta lite.
Jag är medveten om att gemene man knappt har en aning om de sakerna, men jag blir förbluffad varje gång jag ser en sån här tråd. Om man nu lyckats komma till, och sköta ett vad jag utgår ifrån är ett ganska högt kvalificerat arbete med tanke på lönen så hade jag förväntat mig att man har lite mer allmänbildning och bättre koll på samhället än denne gemena man
Under vilken tidsperiod tycker du det går trögt? Jag äger de mest populära indexfonderna och är upp 300% på 10 år, tycker inte det känns trögt alls, 22% bara i år.