Har jag gjort barista FIRE - börja ta ut pension?

Stort tack för feedback. Ja, det är mycket som behöver gås igenom om det är full pension nu som gäller. Som tur är handlar det mest om att fatta ett beslut om att ta ut tjänstepension nu och hur länge, investera det mesta, eller vänta med det. Jag planerar ju att fortsätta arbeta halvtid och klarar mig ju just nu med min inkomst och lite knaprande. Frågan är hur mycket skillnad det egentligen handlar om - att ta ut nu och investera i indexfond eller låta det vara kvar till efter 60. Att ha kapital på banken att knapra från, om än till 3 % dränerar ju också det totala kapitalet. Och jag behöver ju allt eftersom fylla på med kapital från börsen i så fall, vilket då minskar avkastningen.

Någon gång efter 60, när jag kan få en bra hyresrätt tänker jag att jag säljer lägenheten i Sverige för att frigöra kapital att leva på. Alt., om jag bor i Spanien på vintern, behålla och hyra ut för passiv inkomst som kan bekosta livet lite längre tills jag säljer. Likadant i Spanien, endast köpa för att kunna hyra ut för en passiv inkomst när jag inte är där.

Men kanske bra att oavsett anlita en professionell rådgivare, då alla olika penningpåsar och scenarier mest förvirrar.