Har LF fondliv gått ner kraftigt efter årsskiftet?

Flyttade över fondförsäkringen på min ITP1 i oktober till LF fondliv.

Loggade in på Avtalat nu och ser att utvecklingen/värdeförändring sedan januari i år är ca -27000:- (nu arande värde ca 177000:-)

Är det så enkelt att den gått så pass dålig senaste månaderna?

(Till saken hör att jag såg att min arbetsgivare hade betalat in en klumpsumma på ca 48000:- för deltidspensionspremie/flexpension i januari. Har inte fått svar på hur det kommer sig men misstänker att det kan vara att dom ‘missat’ att betala in det under ett antal år och nu satt in det som en klumpsumma. Så blev fundersam om det relaterade till nedgången eller om LF fondliv bara gått dåligt. Samma arbetsgivare upptäckte jag 2021 hade missat överhuvudtaget rapportera/betala in tjänstepension från 2017 och framåt, som jag såklart påtalade då och det ser ut att ha korrigerats med inrapporterade löner, man jag hade inte koll på att det fanns nån del som heter flexpension :face_with_peeking_eye:)

LF entrélösningen bör inte ha gett negativ avkastning hittills 2024.

Den består av 80% LF global som gått 14,77% hittills i år och LF Sverige Vision som gått 5,33% hittills i år.

Tack för svar! Ja då verkar det som underliga siffror :thinking:

Jag tror avtalat jämför insatta pengar mot värdet mot dina fonder. LF har ännu inte hunnit köpa för alla dina insatta pengar än. Gå in på LF och kolla istället

1 gillning

Ah, så kanske det är :+1: Tack :blush: