Ni som har en “back-up” bank, hur har ni gjort där?
Jag har själv SBAB (buffertspar), Avanza och Lysa (värdepapper) samt Northmill (kort) utöver Swedbank. Har dock inte back-up bank på en sk gammelbank- exempelvis Nordea, SEB etc.
Har mitt lönekonto, debitkortskonto, Swish och ett mindre ISK på Swedbank. Är nöjd med dom, men räntorna är låga.
Så har buffert hos Ikanobanken. Tar ca en dag att föra över därifrån. Känns bra, med tanke på eventuella phishing-försök och att jag har 1-2 månaders utgifter där.
Har ett backup-debitkort på LF, ifall Swedbank ligger nere. Har också mitt största ISK där.
Har sen en traditionellt förvaltad KF på Folksam, en ”om allt skiter sig samtidigt” buffert. Har cirka 3 månaders utgifter där. Den är dyr, men historiskt har den gett 4-5% effektiv avkastning, så den känns ändå ok.
Storbank: Nordea och Handelsbanken
Nischbank: SBAB och Landshypotek
ISK: Avanza, Nordnet, Lysa, Opti, SPP, Nordea och Handelsbanken.
Varför så många? : Historik och Nyfikenhet
768kr i års avg för dubbla banker. Min snålhet skulle aldrig klara av det. .
Därför Skandiabanken + Klarna visa kort. 0kr i total avg.
Skandia är alltid tipset då de är fullservice (bankid, swish, e-faktura osv) och helt gratis om man skippar kortet.
Man kan inte klaga på riskspridning . @SNS
Kör SEB som huvudbank.
Sedan Ica, Lunar och Skandia, där man kan betala räkningar och skaffa swish om SEB ballar ur. Har ca 100t på varje på buffertkonton.
Sen fonder hos Avanza, Nordnet, Lysa, Opti, Fondo.
Känns bra så, Ica betalar sig genom bonus, Lunar genom hög ränta (nästan), Skandia gratis men SEB kostar 50kr/mån. Känns ändå värt då de är min huvudbank och vi har möten ibland.
Vad skulle syftet vara med att ha två gammel-/storbanker ?
Jag har två kreditkort utanför min ordinarie bank, ett Visa och ett Mastercard, sparande också utanför ordinarie bank.
Känns som att det räcker.
För mig är det najs att ha ett backup när min huvudbanks kort inte fungerar, händer kanske 1-2 gånger per år. Ibland beror det på att butikerna förlorat kontakten med bankens system, hände senast i september.
Tror tyvärr inte nishbanker har mindre problem med kortbetalningar än de stora. Så kontanter är också bra som komplement.
Hmm, ja, men varför på en till stor-/gammelbank istället för ett gratis kort någon annanstans?
Det var det jag funderade över.
Varför måste man ha en “gammelbank”?
Själv har jag konton på många företag som är banker, men jag skulle aldrig ha ett konto på en “gammelbank”. Varför ska man ha det? Är de bättre på något sätt?
Ah, har inget behov av att utöka med ännu fler banker. Så Swedbank och LF passar mig bra. Sen får jag känslan av att när något är gratis, så är jag produkten.
Sen har båda fysiska kontor, vilket underlättar om något rör ihop sig.
Är du en Boomer?
Jag tror jag besökt en bank en gång senaste 20 åren då jag köpte hus, minns dock inte ens varför jag var tvungen att gå dit då jag inte skulle ha lån och det inte ens var min bank (det var säljarens bank)
Nej, är du?
Men jag har vissa funktionshinder som gör att jag värdesätter att kunna prata med banken på ett kontor, om det behövs.
Så vissa kostnader är för mig helt ok, när de kommer med ett mervärde.
Vissa vill optimera varje utgift, jag vill undvika onödiga energitjuvar, så jag betalar gärna en låg avgift för det.
Förståligt! Är väl mer att jag tycker det kräver extremt mycket mer energi att ta mig till en bank fysiskt än att använda Mail/telefon etc
Skrev om det behövs. Springer inte dit dagligen.
Jag har Revolut som backup till min vanliga bank och för när jag är utomlands. Har även lite Euro och USD där.
Eftersom det inte är en svensk bank borde de inte drabbas av problem i Sverige.
Har två storbanker som jag betalar för, plus Nordnet och Avanza.
Sen två andra banker för bolag.
Totalt 6 olika banker jag ska ha koll på
Plus två ytterligare finansinstitut för tjänstepensioner.
Gillar trygghet, har två mobiler också.
Jag har en back upp bank nämligen mig själv med mina silvermynt och kontanter