Har ni sålt eller tänker sälja tillväxtmarknader till följd av invasionen?
- JA
- NEJ
0 röster
Har ni sålt eller tänker sälja tillväxtmarknader till följd av invasionen?
0 röster
Själv har jag inte sålt, mest för att jag inte vet hur jag ska göra och vill undvika att agera i panik. Hur gör ni?
Eftersom jag kör på lysa som grunden i mitt sparande så kommer jag fortsätta ha de tillväxtmarknaderna som dom har.
Sen tror jag att en del tillväxtmarknader kommer gå dåligt en tid framöver, till följd av kriget. Men jag tror ändå på att freden kommer och då vänder det. Och jag känner mig väldigt säker på att jag inte kommer kunna tima när man ska gå in och ut ur dessa marknader så jag fortsätter sin vanligt.
Nej det har jag inte. Ska man sälja globalfond om USA hamnar i krig?
Lite sent nu tror jag. Finns en risk att Kina råkar ut för sanktioner nu vilket skulle påverka Kina delen i fonden (vilket är ca 1/3). Tyvärr sålde jag inte innehavet för ett år sedan när tankarna om en konflikt mellan öst och väst började infinna sig, men nu har marknaden redan värderat in en möjligthet till sanktioner av Kina. Antingen blir det sanktioner och då kommer Kina delen gå ner ännu mera eller så blir det inte det och då kommer den stiga…
Jag har inga tillväxtmarknader. Undrar bara hur mycket i % har du EM och hur mycket av det är Ryssland att du skulle få panik? Oftast är det 10-20% EM och kan knappast påvärka så stort totala portföljen
. Inget att bli rädd långsiktigt
.
Läst flera som sålt EM i detta forum, och hört kollegor som sålt EM av samma anledning, för att de inte vill ha pengar i äckliga diktaturer.
Helt förståligt enligt mig att många sover bättre med sitt kapital i utvecklade länder än i Kina/Indien/Ryssland/Saudiarabien. Eller hållbara fonder istället för fonder mer högt koldioxidutsläpp. Eller högre exponering mot Norden som alltid toppar demokratiindex. Helt enkelt att man hellre vill vara med och göda en livssyn man instämmer med än en livssyn man föraktar.
Eftersom man ändå lätt kan få exponering mot 1000-2000 bolag i 20-30 länder ser jag inte diversifieringen som ett problem heller.
Om jag skulle sälja är det i så fall av denna orsak och inte nödvändigtvis att det har gått dåligt.
Panik har jag inte, men funderar bara om jag vill fortsätta ha pengar i den typen av länder. Då är det alltid bra att bolla lite i forumet och se hur andra tänker.
Har endast 12% i tillväxtmarknader.
Om man inte gillar EM då byter man ut det.
. EM 12% eller 0% inte jätte stor påvärkan på portföljen.
Har sålt men enda kopplingen till kriget är att det fått mig att gå igenom innehavet igen och jag ville slimma fondportföljen lite. Så gjorde mig av med tillväxtmarknadsfonden till förmån för ökad andel globalfond (LF indexnära). Minskad även Sverige en aning och omfördelade lite från Investmentbolagsfonden till småbolagsfonden och lade återigen till guld, som jag gjorde mig av med innan jul för att göra det enklare att ha allt på automatiskt månadssparande.
det är ju exakt nu man ska köpa. är all in Kina och fortsätter köpa för 30k varje månad.