Hej forumet, nu är det äntligen dags för mig att skriva något. Jag vet ärligt talat inte vad jag hoppas få ut av ett medlemskap här, men efter att ha lyssnat på podden i något år (hoppar planlöst mellan avsnitten) känner jag att jag borde ta ett mer aktivt steg för att delta.
Jag befinner mig i den privilegierade situationen att ha gått från lönearbetande till egenföretagande där jag plötsligt har en kassa på ca sju miljoner. Detta har skett på ca två år och jag har därför fallit huvudstupa in i alla “problem” och frågor som tas upp i podden men koncentrerat under en kort tid.
Jag har en bank som pratar om “private banking”, om “förvaltade fonder”, om smarta investeringar osv. Podden har hjälpt mig att hålla huvudet kallt och köra på eget sparande i en indexfond istället (inom bolaget). Även om säljsnacket är svårt att värja sig ifrån.
Jag tar ut samma lön som jag hade tidigare (vid brytpunkt) och tar full utdelning. Utdelningen är väl det som har gett en förändring i livssituationen, annars lunkar saker på som förut och frugan har nog inte ens insett att vi är i en ny ekonomisk situation.
Jag känner mig överlag rätt vilsen i hur jag ska förvalta detta. Arbetar i en bransch som jag ser har potential att fortsätta betala ut de närmaste åren, så jag kommer inte behöva nalla från vinsten som ligger investerad. Men längre än ett par år framåt kan jag inte lova mig själv att pengar kommer att komma in i bolaget.
Efter detta utdragna intro, en liten lös fråga:
Vad skulle ni rekommendera som ett nästa steg i detta läge, vad är fallgroparna eller valen man borde ta/akta sig för? (relaterat till att driva ett eget bolag, och i koppling till personlig ekonomi) Är t.ex. full exponering i enbart en indexfond med ca 80% av bolagets kassa ren galenskap eller ett smart drag. Borde man maxa pensionssparet eller se på bolaget som sin pension?
Från podden funderar jag på om det är en ekonomisk rådgivare jag behöver, men är väldigt mycket en “äh detta klarar jag själv” typ. Har detta gett utdelning för er andra?
För kontext så är jag strax 40 (har ju ett par år kvar att hanka mig fram), har familj och barn, bor belånad i radhus.