Vi står med ena benet i pension och delvis FIRE och har lite tankar att bygga nyckelfärdigt för de sista 15-20 åren vi klarar av att bo i eget boende.
Ett boende som vi då kan anpassa för behoven som uppstår som äldre.
Har vi någon nybyggare i tråden som vill dela med sig av pågående äventyr?
För det är ett äventyr! Vi var själva nybyggare i slutet av 80talet med allt vad det innebar med ränteläget och tingsrättsförlikningar med husleverantör så vi vet att det inte är någon dans på . Livet har sedan bjudit på flera egna totalrenoveringar och byggen av fritidsställen så vi går inte in i det med helt blåa ögon…
Men vi ser ett klart mervärde kring ”underhållsfritt” och teknisk livslängd på nybygget kommande 15-20 år innan det är dags låta kommunen ta hand om oss…
Jag skulle föreslå ett lösvirkes hus… Anlita arkitekt eller byggnads ingengör som man gör ritningar i samråd me er vad era behov kommer å vara… Sen anlita en bra byggare som kan å gillar projektet…
Vi anlitade inte en arkitekt utan fick hjälp av en hobbyritare, det gick rätt bra ändå. Sparade några kronor som gick till annat
Skulle jag bygga igen så hade jag valt den billigaste möjliga kontrollansvarige och istället lagt ordentligt med krut på en fenomenal besiktningsman. Ha denna på plats vid flera tillfällen under bygget.
Ta inte in byggare eller hantverkare som du känner. Det kommer bli fel och det kan bli riktigt jobbigt att ta detta med den personen. Finns såklart undantag till detta, mina svärföräldrar har hjälpt oss mycket vilket jag är evigt tacksam för.
Försök få så mycket som möjligt inköpt från en ansvarig byggare. Alltså så få egna inköp som möjligt och så få hantverkare som fakturerar dig direkt (om det inte uppenbart är väldigt lönsamt). Vid tvist är det ett elände att utkräva ansvar från två eller fler parter som skyller på varandra. Köp gärna lokalt, enklare med service samt att de kan svänga inom vid fel.
Snåla inte på kvalitet, hellre upp ett steg i pris och kvalitet än ned.
Håll koll på alla kvitton, jag har scannat in alla samt för ett Excel-dokument. Fördelen är att det är enkelt att hitta dem samt så blir det färra tveksamheter vid en eventuell förändring.
Lägg till extra eluttag, överallt. Gärna uttag som inte är på golvnivå. Sätt USB-C uttag i sovrum, kontor, kök. Förbered el för elbilsladdning, markiser, utelampor, utespa mm. Lika bra att vara förberedd och få det gjort direkt än att behöva in i efterhand.
Ta referenser på hantverkare. Besök deras nuvarnade bygge, kolla om det ser okej ut.
Finns säkert 100 saker till som jag skulle kunna ta upp men hoppas att ovan hjälper något