Har vi råd att byta upp oss i samma område?

Men det finns så många variabler som påverkar att det är en helt värdelös alternativkostnad. Boendet finns ett bättre samband mellan större är dyrare men det är helt enkelt inte sant för bilar.

Inkomstbortfall är rimligt, väldigt få människor har råd att leva utan att jobba, väldigt få skippar föräldraledighet och barn blir sjuka även om man inte kan veta hur mycket.

Vi valde en annan väg när vi fick vårt första barn

Vi sa båda upp oss från våra jobb.

Sålde lägenheten i stan och köpte villa på landet.

Umgås med våra barn hela tiden och drar in ok pengar på det ena och det andra.

Vi hade sparat ca 5 årsinkomster, vilket på 10 år blivit 10 årsinkomster och ytterligare två fastigheter.

Vi har fått fyra barn nu och njuter av varje dag.

Vi ses som väldigt annorlunda men vi har inga krav och måsten.

3 gillningar

Jag tycker nog att det finns ett ganska starkt samband mellan att större är dyrare för bilar också, om alla andra parametrar med bilen skall vara exakt lika.
Sen är det ju inte bara priset på bilen i sig som kostar, ofta är ju behovet av en bil som barnen får plats i kopplat till att köra barnen till ställen som man annars inte skulle behöva använda bilen till.

Det var ju det, alla andra parametrar är inte lika.

Man ska givetvis inte skippa att fundera och räkna på bil men att säga att allt nödvändigtvis blir dyrare är ungefär som att säga att singelliv är dyrare för det ska vaskas en flaska skumpa varje helg.

Jag skulle bo kvar om ni trivs där ni bor nu (storleksmässigt). Om och när ni får tillökning i familjen så gör man ett övervägande. Oftast kan man bo kvar ett tag om det kniper. Spara till ett bättre boende skulle jag rekommendera med era inkomster.

Om ni däremot vill bo större så köp!!! Det är ett bra sätt att spara.

1 gillning

Det låter riktigt härligt. Men ni hade ju en rejäl slant om ni köpte villa + hade 5 årsinkomster på banken, Det har inte TS.

Det är ju det som inte spelar någon roll, det som spelar roll är att de kan vara det.
Det enda som gör skillnad är att du har ett barn och behovet det skapar.
När man räknar på hur mycket ett barn kostar.

Sen finns det såklart massor av exempel där man redan har en tillräckligt stor bil, tycker att man inte behöver en lika fräsig nu när man ändå ska köra runt barnen i den och så vidare.

Det är inte att det blir dyrare som är poängen, det är att kostnadsposten läggs på barnet.

Det är ett alternativ som vi också har luftat. Andra vi pratat med har bott kvar i sin 2a 1-2år efter att tillökningen kom innan de flyttat.

Jag tror dock att vi, rent mentalt, hade mått bättre av att riva av plåstret med lite högre boendekostnad redan innan för att sedan få en sjunkande boendekostnad varje månad (allt annat lika med ränta, el, avgift) i och med amorteringen av lånet som också blir några tusenlappar högre än idag.

Låter sunt såklart!

Vi trivs oerhört mycket bättre där vi bor nu än innan och vår relation har också fått ett lyft sedan flytten.

Jag tror nog inte vi kommer bli kvar i en ev. trea med två barn tills de är 10 men man ska aldrig säga aldrig =)

Av ren nyfikenhet, vilken väg valde du/ni i samma period i livet som vi befinner oss i?

Vi flyttade från en tvåa till en stor trea centralt ett par år innanför första barnet. Funkade fint första året men, som jag antydde ovan, ruttnade vi på att kriga med grannar om barnvagn i trappen, vi hade ingen hiss etc. När första barnet började på förskola byggde vi hus i typ ingenstans (men duktigt nära förskolan).

Vi hade velat bo i hus sedan långt innan vi fick barn. Efter att ha tittat på hus till förbannelse letade vi upp en tomt och byggde själva istället. En starkt bidragande orsak var att vi ville ha trädgård (för vår skull) och slippa grannar. Lite senare har det varit skönt att låta ungarna cykla till skolan själva från typ andra klass.

1 gillning

Om ni bor stan behöver ni ingen året runt bil bara för att ni skaffar barn. Det är möjligen först när de har aktiviteter som det kanske är en nödvändighet (sjukt dyra de där aktiviteterna med allt inräknat).

En ”tillfällig” bil (hyra/låna) kan vara bra att ha vid enstaka tillfällen om ni ska dit kollektivtrafiken inte är ett alternativ och taxi blir för dyrt eller omöjligt.

Köp inte innan ni har barn. Barnet behöver inget eget rum förrän långt senare. Har ni plats i sovrummet så är det ok under en lång tid. Det finns tom de som skaffar fler barn med sådana arrangemang.

Så känn ingen stress över att köpa bostad INNAN ni vet vad ni har…Men klart, bor mi högt upp utan hiss och ingen plats för barnvagn så…

Barn blir så dyrt man gör det.

Nytt, begagnat osv? Latte på varje sovpromenad?

Utgifterna första fem-sex åren är inte mer än försäkringar,kläder , mat osv.
Vad man gör det till.

Det som kostar är som du förstår större boende, större bil, aktiviteter, föräldraledighet, reducerad arbetstid
osv . Det styr ni själva över. Behöver ni jobba fulla dagar då får ungen vara på förskola till halv sex.

Räkna med att ni förlorar en arbetsvecka/person första fem åren per år på VAB. Minst. Eller så vobblar ni ihop det.

Det som framför allt kostar är livsstil när det gäller barn. Dyra saker kostar. Leka i parken är gratis.

Framför allt tror jag ni kanske skall räkna på räntor och bostadspriser och även tänka ett steg till, vill ni ngn gång bo i hus?

2 gillningar

Helt felaktigt att lägga kostnadsposten på barnet.
Barn kräver inte att man har bil.

Nej, verkligen inte
Det är livsstil.

Barnet vill bli buret. Inte åka bil.

1 gillning

Jag tackar ödmjukast för alla era inputs!

Jag kan förtydliga två saker som tagits upp.

Vi har idag en bil som är fullgod för två mindre barn. Annat märke men tänk er en modell lik Volvo XC40. De fasta kostnaderna kopplat till bilen är försäkring och parkering och ligger på ca 3000kr/mån totalt.
Absolut inget vi har jättebehov av i dagsläget men är lite lyxkonsumption för oss. Tanken är att vi behåller tills att den inte rullar längre alternativt när vi “behöver” köpa ny.

Gällande när vi ska flytta. Jag är öppen för era erfarenheter och inputs.
Jag vet att man brukar göra planer och så skrattar livet åt en men tanken vi har är att bo kvar i nuvarande lägenhet tills att tillskott är påväg och då börjar röra oss mot något större. Vi har alltså inga tankar på att byta upp oss nu för att sen få tillökning om 3år för att ge ett exempel.

2 gillningar

Vill du utveckla mer hur du menar?
Jag tror att vi i framtiden vill bo i hus.
Menar du att köp av nästa lägenhet spelar in i våra framtida husplaner för att vi lägger 3000kr mer varje månad på räntor som vi annars skulle sparat för att sen putta in i huset? Eller missar jag något annat uppenbart?

Jag formulerade mig nog litr otydligt.

Det finns kostnader associerat med att köpa och sälja boende samt flytta.

Så en mellanlandning i en större lägenhet som ni efter 3 år upptäcker att nej, vi vill bo i hus , kanske när barn 2 ä på väg eller kommit blir det en massa bök. Tro mig , det är extra meckit med små barn.

Men det är klart, kan ni bo i ett billigare boende några år som blir de totala ränteutgifterna lägre totalt sett om ni mellanlandar i Lgh 2 innan huset.

Köper ni ett hus med renoveringsbehov är det dessutom lättare att göra sådant med ETT barn…

Jag fattade inte vad jag gjorde med all tid innan jag fick barn… Jag fattar inte vad jag gjorde med allt tid när jag hade ETT barn…

Men i slutändan är det ju en fråga om vad ni vill göra och hur ni vill ordna livet.

Saker och ting har en tendens att accelrera i samband med att man går från DINK till DISK (Double Income Single Kid) och där är ett fönster för när det blir DIMK (Double… Many Kids) .

3 gillningar

Alltså, det här “kan ni bo där i 10 år?”-mantrat som dyker upp överallt börjar bli smått komiskt. Varför stanna vid 10 år? Varför inte 40? Ska vi också räkna med att vi måste klara av att bli pensionärer i den där innerstadstrean?

Nej, snälla – köp en bostad som passar er livssituation idag och kanske i närtid, men försök inte förutse hela er framtid som om ni planerar ett självhushåll i en bunker. Livet förändras. Man byter jobb, får fler barn (eller inga alls), skiljer sig, flyttar, tröttnar. Det är helt normalt att byta boende längs vägen.

Risken för bostadskrasch direkt efter köp? Jo, visst, det kan hända. Men det kan också vara så att ni bor där i tre år, säljer med vinst och köper något nytt. Eller bor kvar ett tag till och väntar ut marknaden. Bostäder är inte bara Excelark – det är också liv och vilja och möjligheter.

Så nej, du behöver inte förneka dig själv ett boende i stan bara för att det kanske blir lite trångt om ni skaffar tre barn och hamnar i en global lågkonjunktur exakt samtidigt. Köp något ni trivs i nu – allt annat löser sig.

3 gillningar

Vår förskola iaf öppet till 18:30 och har hänt många gånger att vi har hämtar strax innan stängning.

1 gillning

Större bil pga barn är annars en myt.

Vi hade en bil i storleksklassen Fiat 500 när vi hade småbarn och det var inga problem. Fick bara köpa en barnvagn som fick plats i skuffen.

Åkte även på semester med den bilen :thinking:.