Har vi råd med huset

Hej!
Vi är en familj på 2 vuxna och två barn (under 10År). Bor idag i villa, men behöver/önskar ett något större boende.
Skulle nog kunna få loss någonstans mellan 1.4-1.8miljoner vid försäljning av vårt nuvarande hus.

Har nu hittat ett hus i samma område vi redan bor i som matchar alla önskemål, dock kostar det 7.2miljoner, ca 2miljoner mer än vi betalade för nuvarande huset.

Vår gemensamma inkomst är ca 82.000/mån (netto). Bortsett från hus är de kostnaderna vi har ca 29.000/månad allt som allt. Då ingår verkligen allt.

Har räknat ut att nya huset skulle kosta oss 32.000/månad, med alla utgifter (ink amortering) tillagda.

Är det en rimlig budget att hålla? I mitt huvud går det ihop sig utan större problem, men önskar gärna en andra (och tredje) åsikt.

Tack!

Gemensamma inkomsten på 81 000 kr är detta netto?

Ja, förlåt. Det är netto.

Förstår inte riktigt frågan. Ni har idag övriga utgifter på 30k och huset skulle kosta 32k. Dvs nästan 20k över varje månad.

På vilket sätt skulle det inte gå ihop?

Edit: Såklart är det en risk att ha ett lån på typ 5mnkr, men även om räntan fördubblas har ni råd. Sen om det är värt det är ju en annan fråga.

1 gillning

Lånet blir närmare 6miljoner. Vilket jag är nojig över. Bra mkt mer än nuvarande.

Det kan jag förstå.

Frågan är väl om du kommer sova dåligt för du är rädd vad som händer med räntan. I så fall är det nog inte värt det.

Hur mycket har ni i lån just nu, och vad är er nuvarande totala boendekostnad?

Ni har råd så det stänker om det.

Ni har 20000kr i överskott varje månad då amorteringen är inräknad. Sedan kommer inflationen sakta att minska lånens reella värde. Det här är hur lungt som helst.