Det låter genom hela tråden som om du/ni ser på situationen med best outcome scenarion i åtanke. Det ni ser som ert drömhus på marknaden idag kan förvandlas till en ganska otrevlig mardröm. Jag hoppas förstås det bästa för er, men givet de marginaler som ni har så skulle jag råda er att hoppa över det här objektet och se till att ni är bättre ekonomiskt förberedda innan ni köper ert hus.
Du säger Norrland. Nygrävd 3-kammarbrunn. Har fastigheten ett giltigt tillstånd för enskilt avlopp? (Just nu är Umeå kommun ute på tillsynsärenden och gör nedslag på enskilda avlopp även om avloppsanläggningen i sig är godkänd). Ett exempel av många på oväntade utgifter för husägare.
Jag förstår känslan att vilja flytta till drömhuset med en 2-åring. Komma in i värmen i sitt ägda boende. Men försiktiga jag skulle avråda från att köpa just det här huset. Det kommer fler drömhus.
…Avslutningsvis vill jag också påpeka att det går finemang att bo 40min från staden och bara ha en bil i hushållet. Det går också finemang att köpa en skrotbil för 10k och ha som andrabil. OM ni köper fastigheten skulle jag absolut avstå från att öka hushållets skuldkvot ännu mer genom att samtidigt ta ut ett lån för att finansiera inköp av en till bil.
Vad skulle er soliditet bli om ni köper hus & bil enligt prisuppgifterna du angav i ditt första inlägg? Skriv in era värden https://www.minbalansrakning.se/ så får ni en överblick över era nyckeltal.