Jag har funderat över det här med hastighetsgränser. I Sverige är det väldigt vanligt med hastighetsgränser som tydligt understiger vad iallafall jag uppfattar som ”den rimliga hastighetsgränsen” på en viss typ av väg. Det blir lätt att man kör för fort. Utomlands uppfattar jag generellt att hastighetsgränserna är generösare. Ofta brukar hastighetsgränsen vara ungefär som man tänker sig. Att köra fortare känns inte trafiksäkert, alltså bäst att låta bli.
Observationen baserar sig på körning i Sverige, Tyskland, Spanien, Belarus, Grekland och några länder till. Bilden verkar vara generell. Jag har dock ingen erfarenhet från övriga Norden.
Vad är era erfarenheter av detta? Är Sverige avvikande eller finns det andra liknande länder?
Min uppfattning är att många vägar i södra Sverige skulle ha en något högre hastighetsgräns om det var en tysk eller polack som satt gränsen.
T ex E6 på västkusten har 120 som gräns en lång bit men denna hade lätt varit fri fart i Tyskland.
De flesta landsvägar går ypperligt att köra för fort på, om det inte vore för medtrafikanters säkerhet. Att ligga 20-30km/h för fort på en landsväg i Norge eller Italien blir betydligt besvärligare.
Har några här runtomkring som jag anser tvärtom på.
70-vägar mellan åkrar som har alldeles för många backkrön och kurvor och är för smala. Det är inte många sträckor där jag vågar komma upp i 70.
Den kategorin finns också. Det är vanligt att sådana vägar förekommer på uppkörningar. Frågan var mer generellt menad. Utomlands har jag normalt tyckt att ungefär den hastighet som är tillåten är den maximala som känns rimlig. Sedan finns det förstås de som tycker annorlunda men jag är försiktig av mig. Jag körde upp i 20 minusgrader och min körlärare konstaterade att det var ett gynnsamt läge. Då ska man vara försiktig och det passade mig mycket bra.
Jag nickade instämmande och såg sedan vem som skrev. Så ja, medhåll till 200%. Släng in lite hög raps och liknande under delar av året samt ett gäng memils från lokala cykelklubben så är det fullkomligt vansinnigt att köra i 70.
Stör mig inte så mycket på hastigheterna i Sverige. Visst, jag anser personligen att det ligger i lägre spannet generellt och när det är fritt och jag åker långt så följer jag sällan nivån.
Men som någon tidigare sa… på alla korta sträckor tjänar man ju typ ingenting. Det stör mig mer med idioter som tror sig ha egenrätt till vänsterfil eller som vägrar tillämpa blixtlåsprincip och annat som gör att trafiken flödar. “Det här är min lucka!!! Jag sparar en billängd i tid om jag inte släpper in dig.”
Kan också vara så att de som “stresskör” håller en viss hastighet högre än “normalflödet”. Skulle man då höja hastigheten på normalflödet skulle de som stresskör köra ännu fortare än idag =större olycksrisk/allvarligare konsekvenser.
Brukar tänka om jag t ex åker 3 mil på motorvägen in mot Stockholm:
“-Nu har jag mött X antal bilar. Statistiskt sett har jag garanterat mött ett antal utan körkort, drogpåverkade, rattfulla, bilar med fel på bromsarna, felaktiga eller annars olämpliga i trafiken ”
Ja fast om det känns som att vägen inte är gjord för 90kmh verkar det rimligt att det är ett brott att köra 91på den. Det blir för snävt om 80 är en lämplig hastighet men 81 är en brottslig hastighet. Givetvis ska det vara en viss buffertzon mellan den hastighet som är lämplig för vägen och den hastighet som är ett brott.
Tycker generellt att det är många som knappt är lämpliga att köra ens i den hastigheten som är tillåten. Väldigt många överskattar sin körförmåga.
Jag tror inte att högre tillåten hastighet hade minskat fortkörandet. De som kör för fort idag kommer köra för fort även om man höjer tillåten hastighet.
Nä, mindre stress och hets i trafiken vore bättre, starta några minuter tidigare istället om det är så bråttom.
Upplever de som tror de kör bil som i ett TV-spel som värst! Kör om på fel sida, kryssar mellan flera filer för att utnyttja varje lucka osv. (Ni som inte sett det är välkomna på studiebesök till valfri storstad, gärna motorvägen söder om Stockholm)
Galningar finns överallt. Det är inget lokalt i Sverige. Jag tycker folk här på Balkan för det mesta kör anständigt, åtminstone gällande hastighetsgränser. Jag har sett betydligt värre. Däremot finns den särskilda kategorin förare som är permanent placerade i vänsterfilen på motorvägen, blinkar med lampor och envisas med att köra i typ 170 km/h. Vi har 130 km/h som hastighetsgräns här (som mest) och det tycker jag är fullt tillräckligt.
Körde bil i Libanons trafik under 6 månaders FN-tjänst. Japp det finns helt klart värre ställen än Sverige! Krockade man var det snarare en Kalaschnikov och dollar som verkade vara lösningen än en bra bilförsäkring.