Hatar mitt välbetalda jobb - vågar jag lämna utan en plan B?

Nej tyvärr, bolaget är mitt namn och dom som anställer mig vill jobba med mig direkt.

Sant. Hoppas på att kunna hitta ett jobb eller starta ett företag där jag kan få ut iaf 20 000 i lön så jag inte endast behöver leva på räntor.

Skulle kunderna fortfarande anställa dig om du begärde en markant högre lön? Typ begära 4-5x mer i månaden?

Det kanske är helt orimligt men tänker att du antingen inte får några nya uppdrag eller att du får ta den lediga tid du behöver innan du hittar på något nytt.

Hade nog kunna komma tillbaka till samma jobb men inte om jag bor i Sverige, marknaden existerar nästan inte där. Jobbar med produktion inom mode och måste alltid vara med på plats. Är dock övertygad om att jag vill göra något annat / starta nytt företag som funkar i Sverige
Överväger därför om det är värt att jobba 1-2 år till då jag utgår från att jag inte skall eller vill tillbaka

Ett år är lång tid om du mår dåligt. Du har ett helt otroligt kapital så du kan välja att göra nästan vad du vill. Börja planera ditt nästa steg på studs, tycker jag. Jag fattar att det känns svårt att tacka nej till en så hög lön men det är ju inte värt det om du hatar varje sekund längs vägen.

Du kan starta om med ett företag där du gör precis vad du själv vill. Med 12 miljoner som tickar på som krockkudde så är risken för dig personligen rätt låg.

2 gillningar

Klart att du ska sluta om du vantrivs! Du är ung och fri och har en supergod ekonomi. Ta en sabbatsperiod på typ 3 mån, kanske en långresa eller så, så ska du se att under den kommer kreativitet och idéer till hur du kan gå vidare. Livet händer nu, det är inte siffror som ska maximeras… Ta hand om dig!

4 gillningar

4%-regeln är ju för om man vill bli Fire och leva på pengarna 30år eller mer. Som jag förstår det vill du fortsätta jobba, så du behöver bara täcka skillnaden vilket 12 milj bör göra med råge.

Bara för att ge lite perspektiv. 12000000/40000/12=25. Om du bara sätter in pengarna på ett konto med inflationskompenserande ränta räcker pengarna i 25 år. Om du vill lägga ett år eller 5 på att skola om dig så finns det ändå minst 20 år kvar tills du har ett nytt jobb och kan sluta nalla på kapitalet.

Men mitt råd är att titta på om det går ta ett steg åt sidan istället för neråt. Finns det kompletterande kunskaper som skulle öppna bättre möjligheter för dig? Kan du hoppa till en annan changer eller läsa in något? Du har ju uppenbart råd både att va ledig och betala för eventuella kurser om det skulle va något som intresserar dig.

2 gillningar

Tack för det! Det ger lite perspektiv. Fick en tanke om att starta ett nytt företag i Sverige där jag delvis kan dra nytta av mina nuvarande kunskaper och kontakter. Då känns det ju väldigt lugnt om det skulle ta 3-5 år innan det går att plocka ut en baslön.

6 gillningar

Har redan ökat priserna med 1,5x i år och har fortfarande lika mycket jobb. Tveksamt att kunderna vill betala mer än så dock, är redan bland de dyrare inom branschen och det finns andra som gör ett lika bra för mitt gamla arvode. Är nog mer inne på ledig tid och starta ett nytt företag i Sverige.

1 gillning

Tack för fint svar!
Starkt jobbat att ha kört det i 30 år.
Har tyvärr offrat en del av mitt sociala liv och även kanske hälsan för att komma dit jag är.
Dags att ta tag i det innan det är försent.

8 gillningar

Om du i denna ekonomiskt starka situation vantrivs med dit jobb bör du prioritera en förändring.
Du verkar vara driftig och kommer kunna starta om med något nytt som ger dig mer välbefinnande.
Lycka till !

1 gillning

Jag tänker säga emot alla andra!

Du är ung och tiden går fort. Bestäm dig för att köra i två år till och börja räkna ner. Två år går jättefort! Efter två år, SLUTA.

2 gillningar

Inget av de sakerna tycker jag låter ovanliga, de kommer med högre lön och mer ansvar. Krävande kunder, ansvar, ingen fritid. Det är väl en del av spelet.

Stress däremot måste man verkligen hålla koll på. Gå och kolla upp det om det känns som att det går mot utbrändhet. Det är absolut inte värt att riskera!

Annars är det väl bara att spela ett roligare spel mot mindre lön :sunglasses: jag håller helt med att ansvar och kunder är jättetråkigt och jobbigt över tid. Att tjäna mycket pengar har en kostnad, den är svår att egentligen mäta. Det talas om humankapital, men ingen talar om humankostnad, eller humannetto (efter humankostnad).

Kanske är det värt att köra på om stress situationen tillåter. Hemflytt till Sverige har dock inte motsvarat förväntningarna hos de jag känner i liknande situationer. Några är på väg bort igen efter enstaka år, även med barn. Sverige har ändrats väldigt mycket på kort tid, det är svårt att hänga med om man inte lever mitt i det.

1 gillning

Ja. Du kommer hitta en plan B fort. Du har dessutom 12 millar att leva på. Om vi helt bortser från avkastning är det 400.000 per år i 30 år.

2 gillningar

Mitt bästa tips är att lyssna på kroppen, eller egentligen själen. Mår man inte bra så är det bara en nedåtgående spiral och helt plötsligt utan att man märker det har man smällt i den berömd väggen. och vägen tillbaka därifrån kan vara oerhört lång. Så gör dig själv en tjänst och stanna upp, känner efter och trappa ner lite. Har inte lusläst ala inlägg, men kan man inte tacka nej till vissa uppdrag, ha färre projekt per år? kanske blir roligare då, eller bara sluta helt och ta det lugnt och hitta på något annat?

Har själv varit i sitsen med alltför stressigt jobb och valde att sluta. Ville sluta många gånger, men tänkte lite till,lite till. Till slut blev jag tillsagd av frun att imorgon sjukskriver du dig, och därefter blev det en längre sjukskrivning precis i rättan tid innan det hann gå för långt. Bytt jobb, och trivs mycket bättre.
Frun hade något liknande fast utan sjukskrivning utan ho helt sonika sa upp sig på stående fot utan att ha något annat att gå till och tänkte att det löser sig. Vilket det gjorde.

1 gillning

Nej, jag tycker inte det.

För att du har redan en stark buffert och du planerar rent krasst att göra något du hatar i 2-3 år för att lägga pengar på hög…

Jag rekommenderar starkt att du läser boken “Die with zero” som också diskuterats i podden/forumet.

Du kan alltså redan idag lägga dig i soffan och pilla dig i naveln om du så vill. Du behöver ingen plan B för att du ska säga upp dig från ditt jobb du hatar.

1 gillning

Först och främst, folk sadlar om, går ner i tid, tar tjänstledigt för att resa, etc hela tiden. Och majoriteten gör det utan att vara i en lika god ekonomisk situation som dig! Känner du att det är vad du vill så kör på. Om inte, skulle det finnas något sätt att ändå vara kvar något/några år genom att gardera dig mot det som kör slut på dig? Vilket verkar vara:

ansvar, krävande kunder och all stress

Känner du att anledningen till din höga lön är att du personligen har mycket kundkontakt, förhandlar med kunder, osv eller är detta aspekter av din tjänst som skulle kunna utföras av någon annan? Jag undrar alltså om möjligheten att anställa en eller flera assistenter/medarbetare som kan sköta just detta, så att du kan fokusera på att leverera själva “jobbet”. Då kanske du behöver gå ner lite i lön men kan kanske o andra sidan köra på lite till utan att bränna ut dig helt.

1 gillning

Det har jag också gjort och innan min uppsägningstid var slut hade jag ett nytt jobb. Nu tjänar jag också betydligt bättre än vad jag hade gjort om jag inte hade sagt upp mig, med precis samma arbetsuppgifter.

1 gillning

Jag kan verkligen relatera till din situation även om den är delvis annorlunda.
Jag har också funderingarna att skjuta ut mig om något år, och har funderat mycket just kring varför vänta något något år. Jag landar i att jag då slipper ta något beslut som påverkar mig just nu. Jag gissar att det är lika för dig. Det är inte pengarna. Du har tillräckligt utan att behöva lönearbeta nånsin mer. Du (och jag) vill slippa ta språnget idag.
Jag gissar det landar i socioekonomisk status, självkänsla, självidentifiering. Vem blir du om du skjuter ut dig? Hur kommer omgivning se på dig? Hur skulle du se på någon annan som skulle göra så?

2 gillningar

Jag avslutade precis mitt välbetalda jobb (95 000:-) utan att ha nått i pipen. Känner en enorm frihet.

Men Utifrån din situation (som egenföretagare) har du inte funderat på att skala av dig ansvar?

4 gillningar