När jag köper hjälmar och kepsar behöver jag alltid en stor storlek. Nu letar jag efter en hatt, typ halmhatt eller dylik sommarmodell. Jag har måttat huvudet försökt beställa online men fått returnera då de inte suttit som jag vill.
Är det någon som har tips på fysisk butik/kedja som säljer hattar med fler än one-size? Jag vill inte lägga flera tusen, men har ganska öppen budget.
Jag har lite liknande problem, damhattar är ofta i 56-58 cm och jag drar 60+. Har spanat lite på detta märke som finns på Amazon, de har större storlekar av både dam och herr hattar.
Ja, jag fattar inte det där. Har själv samma problem. Det är som att man skulle ha värsta vattenskallen. En gång var jag dock på en affär med två kompisar där vi provade huvudbonader. Båda mina vänner hade större storlek än jag och ingen av de huvudbonader som fanns i affären passade någon av oss. Alla var för små. Så… Jag kan omöjligt vara så extrem utan det är snarare huvudbonaderna som är utformade för typ förkrympta russinskallar. Möjligtvis stämmer det in på pensionärer och att det är till dessa man riktar sitt utbud men det förklarar inte varför även hjälmar och annat som inte är typiskt pensionär också är för smått. Någon som har någon teori?
Är de gjorda av organiskt mtrl som halm bast eller ull kan du fukta hatten och få dem utvidga sig om du kränger på dig den försiktigt och låter den forma sig efter ditt huvud. En uppblåst ballong i lämplig storlek är bra alternativ/ hjälpmedel att låta hatten torka på. Förr använde man hattstockar men är nog svår att hitta numer…