Med dagens elpriser är återbetalningstiden lång för mitt system, runt 15-20 år. Mycket möjligt att batteripriset gått ner och att man kan köpa mer rätt kapacitet och laddningskapacitet idag, vilket skulle förbättra siffrorna.
Mina förtjänster/besparingar senaste året ligger runt 3000 kr totalt. Det är med en skapligt snål villa med luft/vatten. Jag har elbil också, men jag tror inte den laddningen påverkar förtjänsten för batteriet i nån större utsträckning. Det positiva som hänt är att jag numera kan både erbjuda stödtjänster och minimera min egenanvändning samtidigt, då styrningen blivit smartare. Förtjänsten från stödtjänster är ungefär lika stor som från att spara solel och använda under kvälls- och morgontoppen (då elen ofta är dyrast).
Så jag ser fortfarande investeringen som en hedge mot skenande elpriser. Om jag investerat ett år tidigare (2022 istället för 2023) så hade mitt system redan varit återbetalt, men jag missade det mesta av senaste elkrisen.
Det är ju najs to have om skiten träffar fläkten och vi får skyhöga elpriser januari/februari. Men då kommer staten in betalar. Eller så blir det underhåll på exportkablarna mot kontinenten.
som du beskriver så finns det ingen ekonomi i ett batteri för din del.
Exakt. Det är ju Sveriges Bahamas och jag brukar vara i stort sett självförsörjande under slutet av mars t o m september. Det är ju ett jäkla drag på taket soliga dagar och 60-80kWh är vanligt soliga dagar. Eftersom ett batteri ändå bara kan ta hand om en bråkdel här och det dessa nätter i stort sett inte går någon el är skillnaden det halvåret minimal.
Det är detta jag försöker få överblick över nu också. Jag kör bara varmvattenberedaren, tvättmaskin, storkok och storstädning dagtid. I princip allt som drar någon el värd att nämna går dagtid. Det är under framförallt november till januari det skulle påverka, men min bild är att det då skulle handla mest om att köpa billigt nattetid och nyttja det dagtid samt de få dagar med riktigt bra med sol under dessa månader, förskjuta användningen av den elen.
Ja, men vad får “coolheten” vara värd? Det som talar för detta är att jag ju eluppvärmer med LLVP, men även med ödrift och sådan så räcker ju inte batteriet länge en kall januarinatt.
Jag hade nog inte gjort något alls med ditt system. Det är optimalt nu ur ett kostnads/behovsperspektiv. Det värsta som kan hända oss är om det blir långvarigt strömavbrott och det inte blir några avsnitt på FIRE på Svenska. Största risken, så en ” gofundme a batterypack” är ju på sin plats.
Ta in fler offerter, det jag beställde nu är 20kWh med 15kW växelriktare för 49k, jag är också ensam husägare (därför jag väntar till nästa år med de sista 10kWh). Det är utomhusbatteri dessutom så om du bara behöver 15kWh och kan ha dem inne så bör du kunna pressa ner priset, ännu mer om du inte behöver ny växelriktare.
Tack för prisinfo och tips. Ska de sitta inomhus ska det vara en separat brandcell, så då återstår förrådet. Senast rekommenderade de utomhusbatterier. Och min växelriktare verkar inte synka med batterier heller för det ska visst behövas en ny.
Allt detta har också bidragit till att jag tidigare tänkt att kanske är det mer läge den dag det ändå är läge att byta växelriktaren.
Precis. I juli hade vår anläggning en genomsnittlig produktion på 45 kWh per dygn. Å andra sidan kan förbrukningen på vintern vara så hög som 65 kWh per dygn. Det innebär att det krävs en ganska stor investering om det ska tjänas pengar på majoriteten av omsättningen.
51 i snitt här för juni men sedan är det ju en massa överföringskostnader till vintern också. Och drar uppvärmningen detsamma en dag i januari så räcker ju inte 12-15 långt.
Nu ringde solcellskillen. Inte konstigt att jag känt mig jagad för två olika säljare hade mig på sina listor. Det fick de reda ut själva. Jag konstaterade bara att det räcker med en kontakt för mig del.
Jag fick lite värden baserad på min förbrukning idag, men tydligt justerad efter “normalförbrukningskurvan” över året, vilken verkar halta en hel del jämfört med verkligheten här. Han var inte jättelycklig när jag drog upp de elpriser jag haft och att jag slängde ur mig saker som alternativkostnad och nämnde att börsens snittavkastning ju bör dras ifrån samt att inget batteri kan balansera upp 4-5 dagar sträng vinterkyla och göra någon meningsfull skillnad när solen ändå inte lyser.
Det intressantaste var nog att jag frågade om de hade något vettigt verktyg de kunde dela där jag kan mata in egna världen och kolla. Det skulle komma en länk, så jag får väl återkomma i den frågan. Men, med beräknade sju års återbetalningstid och med en årsbesparing jag bedömde som orimlig kände jag mig inte särskilt övertygad. Höftar jag själv med siffrorna får jag det kanske till 10-12 år och då har jag inte ens tagit med alternativkostnaden i min beräkning.
Uppdatering nägra minuter senare: Kom det någon länk för egen beräkning? Nej.
Säljare alltså Vad kom de med för pris och för vilken storlek?
När jag köpte mitt batteri på 10kWh för 33 tkr 2023 sade de att återbetalningstiden var 3-5 år. Efter mätningar i ca 1 år landade verkligheten på ca 100 kr / månad i besparing, så ca 27 år återbetalningstid. Nu hyr jag ut batteriet till ett företag som använder den stödtjänst åt svenska kraftnät och får för närvarande 275 kr / månad för det. I början var det typ 1500 kr / månad!
63,5k för 10 kWh, men den andre snackade om 15 kWh. Sedan försökte han mellan raderna sälja in deras eget elbolag och stödtjänsternas värde, men då baseras värdet på deras elpris också.
Utöver detta låg där en månadsavgift på 50 spänn, så 600 spänn till om året avgår pga något som inte ens nämns. Mindre pengar, men en principsak som jag ser det.
Och ja, de beräknade stödtjänsterna skulle dra in 3000 kronor om året. Jotack, det tror jag inte även om man yrade om att avtalet de har med svenska kraftnät rullar över 13 år till.
Men min största kritik är att säljarna uppenbarligen inte är några stjärnor på huvuräkning eller att ens vilja förstå invändningarna jag har. Bara någon eller några tusenlappars skillnad i besparing per år välter ju återbetalningskalkylen över ända…