Hej! Jag håller på att kolla på en motorcykel just nu som jag kanske kommer köpa. Jag har därför kollat runt lite på försäkringar. Jag har beslutat mig för att ta folksam eftersom att det verkar bli billigast(har samlingsrabatt). Helförsäkring landar på 510kr per månad och halvförsäkring på 418kr per månad. Baserat på vad jag har läst så brukar prisskillnaderna variera ganska mycket mer än detta så funderar helt enkelt på om det skulle vara klokt att ta helförsäkringen. Självrisken ligger på 6000kr och värdet på motorcykeln är någonstans runt 40000kr
Är skillnaden lite kan du ju kosta på dig helförsäkringen. Sedan skulle jag inte åka utomlands utan en helförsäkring.
Jag har tre hojar, den äldsta kostar strax under 700, per år!
Jag har en hel del hojar å en har jag helförsäkring på å alla dom andra halv…
Jag resonerar att mycke har me å göra va reservdelar kostar å hur lätt är de att få tag i dom…
Frågan är va de är för typ av hoj för 40.000? Hur mycke reservdelar finns de att köpa begagnat??
Varför har du en halv motorcykel? Unimotor? ![]()
Naturligtvis ska man handla den hoj man vill ha om man har råd.
Kan var bra att veta att premierna varierar något oerhört mellan hojar som kan vara relativt lika och att dom stora bolagen inte alltid är dyrast…,
Sist hade jag en Yamaha Virago 1100 från 90- talet. Ca 64 hkr ,Perfekt skick bara ca 2000 mil. Alltid stått i garage. Värd ca 25.000.
Den kostade 1700 Sek per År att helförsäkra hos samma bolag jag har allt annat just nu. Det är Billigt!
Äldre herre i villa, hojen alltid i garaget. Billigare än att försäkra en moped!.
Sk årsförsäkring dvs man betalar årspriset även om man ställer av den många månader. Högre priset för vagnskada var ett par hundralappar årligen bara.
Dom 110 Sek extra dom vill ha för helförsäkring av dig låter vettigt. Kör omkull i hyfsat låg fart har jag gjort två gånger på sand på asfalten
. Kostar snabbt 10.000+ Sek att reparera.
Jag har helförsäkring på min MT07 och det är mest för att jag inte vill behöva tänka tanken att jag kanske snålat och valt fel försäkring. Jag valde hoj delvis för att försäkringen var väldigt billig, så jag har redan prisoptimerat tänker jag.
Har en klassisk DR350 (Mondo enduro!) som bara har halvförsäkring men den ska ju ha repor och spår av terräng. Men den använder jag inte tillräckligt för att motivera att äga alls, så den ska säljas.
Det är en Husqvarna svartpilen 401 jag kollar på just nu. Tror att det är hyffsat lätt att hitta reservdelar för dem.
Vita/svarta pilen 401 delar många motordelar med ktm 390 som finns olika modeller… Motorn är monterad å tillverkad i Indien…
Hjulen delas med många andra motard modeller av Husqvarna, Ktm å även Gasgas…
Är det så lite prisskillnad så kör hel, lätt hänt att olyckan är framme.
Jag kör dock bara halv (kanske tom trafik på den ena), men det är lite äldre hojar och jag bygger rätt själv så går int att få det lagat på verkstad ändå (om man inte klotar den helt och får den inlöst möjligtvis(
Rätt kul att min räcerhoj med 140hk kostar drygt 100 spänn att trafikförsäkra i månaden ,moppen (som jag står på) kostar 350 spänn
Troligen inga problem, mina 90-tals hojar hittar jag grejer till utan problem, nu senast blinkers/sidostödsrelät (som behövs för att hojen ska starta överhuvudtaget) som gett upp.
30 sekunder på ebay och det var beställt och betalt
Både du å jag vet att de vissa modeller/märken är lätt å få tag i billiga delar till, medans andra är svårare att få tag i delar till…