Helhetsbild på ekonomin för oss småföretagare

Jag är egenföretagare, äger lantbruksfastighet vilket gör att jag måste ha enskild firma och har dessutom del i ett AB. Jag tror att vi är många på forumet med liknande komplicerad situation, och jag undrar om någon skulle kunna hjälpa till att reda ut hur mycket lön man ska ta ut, hur man ska spara för pensionen osv. Jag når snart pensionsåldern men kommer, som många småföretagare, att fortsätta arbeta. Hur ska jag tänka kring pensionsuttag och hur ska jag spara dom pengarna? Min partner i firman håller på att bygga upp sin del av företaget. Hur ska vi tänka runt uttag? Det verkar som om ingen försökt sig på ett helhetstänk.

Du verkar ha en riktigt bra bas för välstånd - grattis!

Ett problem med din fråga är att det finns så mycket fler frågor och frihetsgrader än för den där 30-årige IT-konsulten som startat eget och vill 3:12-optimera för att kunna köpa en villa på fina gatan. Eller det verkar så på utsidan i alla fall.

Man kan helt enkelt agera på många olika sätt och det är inte självklart att utskattade pengar på ett bankkonto eller ett ISK är det resutlat som ger dig bäst förutsättningar att uppfylla ditt mål.

En start skulle för mig vara att definiera vad du vill uppnå. Frågor som dyker upp i mitt huvud med din sitation är:

• Vad är ditt överordnade mål? Hur ser ett bra liv ut nu och om fem år och om femton år?
  • Hur mycket pengar behöver du i vardagen nu och om fem år och om femton år?
  • Finns det något du vill lämna över i ett visst skick till barn eller andra arvingar? Andra familjeaspekter?
  • Vad är målet med det där aktiebolaget - stort, litet, kassako eller bygga värde för att sälja bolaget senare? Hur är relationen med affärspartnern? Du skriver “sin del av firman” vilket väcker frågor hos mig.
  • Hur mycket säkerhet vill du känna att du har om du t.ex. skulle få en sjukdom som gör att du inte kan eller orkar jobba med lantbruket och/eller aktiebolaget?

Det känns säkert svårt att lyfta ut allt i ditt privata forum som här och du vet ju egentligen inte hur erfaren eller kunnig den som svarar är. Jag skulle kunna tänka mig att det finns ett par vägar framåt till klarhet:

Den första vägen är väl att bryta ned saker lite tydligare och ställa en uppsättning konkretare frågor på forum som detta. Tänk i så fall på att tidsaspekten är viktig - inget varar för evigt och behoven varierar med tiden.

Den andra vägen är väl att prata med en duktig yrkesman på området som tar betalt för att hjälpa dig på bästa sätt. Storbankernas avdelningar för “Private banking” säger sig vara bra på dessa kombinationer och har rådgivare och jurister i team som kan samarbeta - men min uppfattning av deras säljpitchar är att de dels är ganska konservativa, dels är mer intresserade av att få bra intäkter till sig själva och inte riktigt tänker fritt. En annan variant är att hitta en bra annan rådgivare, kanske från kretsar kring revision eller skattejuridik. För några år sedan hade jag nog pekat på LRF Konsult men sen de bytte namn och ägare verkar de ha bytt stil åtminstone kontoret närmast mig. Det är den rådgivande individen som är viktig, inte firmanamnet. Helst ska man nog prata med ett par olika och väga svaren mot varandra.

Det är en komplicerad men inte ovanlig situation. Den är liknande för alla lantbrukare i landet och ni är ganska många.

Jag har inte mycket till övers för LRF Konsult eller Ludvig & Co som de heter numera sedan Altors köp.

Kontakta Hushållningssällskapet, de är bra och säljer inga egna produkter.

1 gillning

Tack snälla för ett klokt svar. Du spaltar upp problemen på ett bra sätt. Problemet är att den rådgivare jag behöver inte tycks existera i verkligheten. Jag ser ju hur lantbrukare runt mig som fått olika typer av rådgivning alltid missar någon aspekt.

Håller med! Men även där beror det på person och personens erfarenhet.