Hej,
Vi har precis flyttat tillbaka till Sverige efter att ha bott 25+ år i Europa.
Vår ålder är 56 och 59 år, även bra att veta att vi inte har byggt upp någon tjänstepension i Sverige fram till nu. Vi arbetar båda heltid och kommer därmed få några års jänstepension här.
Innan vi flyttade sålde vi vårt hus med vinst och har köpt nytt boende i Sverige, för 60% egna pengar och 40% banklån.
Efter att läst artiklar och lyssnat på olika poddar här på RIka tillsammans har vi satt ihop två hinkar, buffer och mellanhinken. VI känner oss lite vilsna om vi ska ha en passivhink p.g.a. vår ålder och tidshorisonten men har tagit med ett belop i vårt första förslag. Se nedan:
Bufferhink - SEK 400 000 - utöver vanliga kostnader - handpenning lägenhet till son, förhandsavtal köp av lägenhet till oss. Antagligen kommer vi att använda Avanza+
Mellanhinken - SEK 1 200 000 - här tänker vi kanske 50% räntor / 50% aktier hos Lysa. Låter det bra?
Passivahinken - SEK 600 000? Även här funderar vi på att ta hjälp av Lysa- Får gärna tips på fördelning och portföljer.
Våra framtidsmål:
Sluta arbete eller gå ner i arbetstid båda två när min partner blir 65, om cirka 6-7. VIll därav inte ta för stor risk med pengarna i passiva hinken.
Köpa fritids hus -om 2-3 år.
Förutom att investera beloppen i hinkarna, lump sum, planerar vi även att spara cirka SEK 3 000 per månad.
Genom mitt arbeta löneväxlar jag SEK 3 000 per månad av lönen över 43 300 till min pension .
Jag undrar om det skulle vara bra att höja den summan ytterligare. Hör gärna vad ni tycker.
Tacksam för råd & tips på vårt hinkförslag, eventuella alternativ på pensionssparande och eventuell löneväxlas med ett högre belopp.
Jag skulle faktiskt börja i andra änden. Hur mycket pengar kommer ni behöva som pensionärer?
Sedan kan vi räkna baklänges utifrån det. För annars blir det väldigt mycket spekulation, ni kommer få råd från folks egna antaganden och preferenser. Det vill säga att jag skulle vilja be dig att formulera något typ:
Om två år vill vi köpa fritidshus för X kr, med Y belåning
Vi räknar med att gå i pension när vi är 65 år
Fram till vi är 70 år kommer vi behöva i genomsnitt X kr i månaden
Mellan 70 - 80 år kommer vi sannolikt behöva X kr i månaden
etc.
Det vill säga att nästan skapa en tidslinje där ni sätter in utgifterna på. Sedan blir det en relativt enkel matteövning att räkna ut vilken avkastning som behövs och därefter kan man se hur man ska investera för att få den.
Vi håller med dig att det är bättre att börja i andra änden. Den senaste veckan har vi försökt sammanställa en budget på vår pension och förväntade kostnader när vi går med pension. Inte helt lätt måste jag erkänna, Främst väldigt svårt att få ett tydligt svar på vad vi kommer att få i allmäm pension och pension i de båda länderna och var pengarna kommer att beskattas. Får olika svar från de båda skatteverken och försäkingskassorna. Men men, det löser sig nog.
Vi tänker som följande:
Om två år vill vi köpa fritidshus för max 1 500 000 kr, med 1 000 000 kr belåning
Vi räknar med att gå i pension när vi är 65 år. En del av vår utländska pension kommer inte att betalas ut förrän tidigast 67 års ålder.
Fram till vi är 70 år kommer vi behöva i genomsnitt 50 000 kr i månaden
Mellan 70 - 80 år kommer vi sannolikt behöva 40 000 kr i månaden
VI känner oss som sagt tveksamma om den passivahinken med hög risk och tidshorisont +10 år är något vi ska göra med tanke på att vi hoppas gå med pension om 5-8 år.
Rekommenderar ni att löneväxla för pension till pension av den del av lönen som överstigen 44 923 kronor per månad?
Kan man ha gemensamma sparkonton i Sverige? Hos Avanza går det inte iallfall. Känns lättare att ha ett sparkonto för bufferhinken istället för att dela upp pengarna på så många konton.
Toppen, jag tror att tyvärr är nästa steg att verkligen få reda på hur mycket det blir från de två olika länderna. Det blir en förutsättning så att vi vet hur stor diffen är som ni måste täcka själva. Återkom när du har de siffrorna, de behöver inte vara exakta då det ändå är mycket osäkerhet på så långa tidsperioder, men vi måste veta om det är 5 000, 15 000 eller 35 000.
God fortsättning!
Tack för din uppföljning. Vi återkommer när vi fått mer information om vår pension o båda länderna.
Vet av erfarenhet att det kan ta lite tid, vi återkommer så snart vi vet mer.