Hernö Gin nyemission

Hernö Gin nyemission - någon som är inläst på om det är något att investera i? Inte börsnoterat… ännu. Lekhinken förstås😉

1 gillning

Ska du hinka gin? Kan bli jobbigt :rofl:

På positiva sidan: Spännande bolag, hög tillväxt, kreddigt bolag, jobbar mot börsnotering inom 2-3 år, tjänar pengar.

På negativa sidan: De värderar bolaget till 556 mkr, vinst 2021 13,16 mkr. P/E-tal på drygt 53 för ett onoterat bolag.

För min del för dyrt eftersom det inte är noterat.

2 gillningar

Jag har inte alls koll på dem men P/E tal för nya / växande bolag är lite knepiga. Har de byggt ut kapaciteten eller satsat på något annat under året som gått?

Undrar även om nån har koll på vad deras max-kapacitet är idag (med nuvarande utrustning) och vilken vinst / vinstmarginal de skulle uppnå om de tillverkar maximalt?
Då kan man räkna ut ett annat P/E tal för att se vad de skulle kunna uppnå. Kommer de då inte ner till ensiffrigt så är de för dyra enligt mig.

Hej Åsa och välkommen till forumet!

Jag har investerat i tidigare nyemissioner 2017, 2018 och 2020 samt skrev upp mig idag för kommande.

Jag är inte så duktig på att läsa årsredovisningar. Men bolaget går med vinst och har gjort utdelningar (om än ganska små) de flesta åren. Försäljningen ökar stadigt och Hernö är med god marginal största svenska ginen på Systembolaget.

Inom hela kategorin är de på plats 9 vilket är väldigt bra med tanke på att de då tampas med lågprisgin som Gibson’s och Gilbey’s samt jättar som Tanqueray, Gordon’s osv.

Nu senast har de öppnat en egen ginbar i Stockholm som enligt uppgift blivit väldigt lyckat. Planer är nu att öppna fler inom en femårsperiod.

Deras gin får utmärkelser på löpande band, vissa känns det nästan som att de prenumererar på :slightly_smiling_face:

Min (subjektiva) uppfattning är att vad de tar fram är en riktig premiumgin med mycket kärlek till hantverket, hög integritet och utan att kompromissa. Och det segmentet har verkligen ökat de senaste åren.

Deras standardgin (den blå) är en ganska klassisk London Dry som inte spretar eller sticker iväg i någon udda riktning. Så till skillnad från annan trendig gin i modernare stil så är den lätt att tycka om för alla. Bra standardgin för drinkar och G&T helt enkelt.

Vill man ha något mer äventyrligt så finns det också, det är stadig produktutveckling. Dock inget trams som ”rosa gin” för att rida på trender.

Så i mitt fall investerar jag för att det är en grymt bra gin och det känns som att de gör mycket rätt. Får bara hoppas att den känslan lönar sig inom tre år :slightly_smiling_face:

EDIT: Jag har ingen ambition att försöka haussa här, så är det sagt.

De investerade i en ny 1000-liter kopparpanna i fjol och fördubblade sin kapacitet. De räknar iom detta att klara kommande fem års tillväxt. Utöver två 1000-liters har de även en mindre 250-liters för småbatcher och begränsade utgåvor.

Max produktionskapacitet är 800 000 flaskor (eller 400 000 liter) årligen.

Då kan investeringarna kanske förklara nuvarande P/E (vill dock inte räkna själv).

Med dessa siffror borde man även kunna estimera potentiella vinster och framtida P/E givet samma värdering av bolaget.

Läser i årsredovisningen för 2021 att de destillerade knappt 125 000 liter under året. Så det finns gott om utrymme, man nyttjar lite drygt 30% av kapaciteten.

1 gillning

Ok, känns som bra😊
Nästa fråga, om jag nu tilldelas onoterade aktier, vad händer när företaget börsnoteras om några år? Fördel/ nackdel🤔
Ps “Hernö Old Tom”, flaskan med vit etikett = bästa! :wink:

Det är en mycket bra fråga som jag också saknar svar på :joy:
Gör man inget alls så ligger aktierna kvar på ens AF-konto förstås. Men om man vill flytta över dem till t.ex. ISK är det lite oklart för mig hur man gör det på ett kontrollerat sätt (om det ens går?).

Den är inte dum! Särskilt i en Tom Collins :grin:

Hur ser det ut med tilldelning, har någon fått nått?

Jag höll mig borta, så det blev 0 för mig.
Tycker det finns andra mer intressanta aktier att köpa i nuläget.
Kanske ångrar mitt beslut när de gör en IPO om ett par år :sweat_smile:

Tolkar jag detta pressmeddelande rätt så kommer alla som tecknat att få tilldelning. Besked kommer inom kort.

Jo jag fick lite drygt 80% av vad jag önskade😍