Roligt samtal med Leif GW angående hans kanske ganska tveksamma investeringar. Han följer inte direkt tänkandet som man förespråkar här men det är uppfriskande. Tänker på senaste podden med killen från Opti som var väldigt pedagogisk. Ungefär: Se till att ni inte har placeringar som en hobby, det går nästan alltid sämre än om ni låter det ligga i indexfond. Leif GW har det helt klart som hobby men han har förstås råd med det. Verkar ha dumpat in 100 mkr i onoterat och har endast ca 30-40 mkr i noterade placeringar. Varav det mesta (han säger allt (?)) ligger i en gamingaktie.
“Oavsett om jag sover eller är vaken tjänar jag pengar. Mer när jag sover för då gör jag inte av med något” korrekt GW. haha vilken lirare!
Det kan ju bära eller brista, men det är ju en oerhört stor risk han tar om det han säger stämmer. Skulle hans satsningar gå vägen så kan han givetvis tjäna otroligt mycket pengar på det men sannolikheten att det går bra är väsentligt mindre än om han skulle sprida sina risker mer.
Ja galet hög risk i placeringarna. Hans risk övergripande är troligen inte så farlig med tanke på alla royalties och de uppdrag han jobbar med fortsatt. Det är nog en skaplig påfyllning på det lönekontot.
Finnas mycket att önska i hans hantering av sina pengar. Man får väl tänka att han har massor av pengar, inte många år kvar i livet och investerar bara en liten del som en extra krydda. Han får lite spänning. Han får känna sig relevant. Han får något att prata om. Får träffa folk osv.
Hans tips för oss dödliga var att hålla oss långt ifrån börsen och att man ska räkna kallt med att förlora allt. Håller med.. Om man har samma inställning och strategi som gwn
De riktigt rika, dvs de med över 100 miljoner som GW verkar ha tenderar alltid ha en portfölj koncentrerad till enskilda bolag.
Har när jag tänker efter inte träffat eller läst om någon med mer än 100 miljoner som bara kör indexfonder. Någon får gärna upplysa mig! Tror även att inkomsttrappan pratar om det att det krävs koncentration för att ta sig över 100 miljoners vallen, dvs man måste haft en raket, sålt ett bolag eller liknande.
Var det inte i RT-podden de pratade om att den orangea pajasen skulle haft 100 miljarder SEK mer i förmögenhet om han bara hållit sig till indexfonder.
Så i hans fall handlar det nog mer om att han hittat sänkena istället för raketerna…