Det finns, eller har funnits, en viss konkurrens mellan olika bensinbolag. I Stockholm verkar konkurrensen oftast ha varit begränsad men ute i landet har det varit vanligare förekommande. I vissa artiklar i typ Expressen har man kunna läsa att några mackar ute i spenaten har startat priskrig.
Jag funderar nu på om det finns något enkelt sätt att kartlägga bensinpriser, alltså i stil med Pricerunner. Vi säger att jag ska åka från Stockholm till Malmö. Jag vill veta vilka mackar längs vägen som har lägst bensinpris just nu. Går det att få fram på något sätt?
Utomlands, i t.ex. Tyskland, har jag noterat att mackarna längs autobahn har uppblåsta priser medan mackar inne i olika orter är betydligt mer prisvärda. Jag vet inte om motsvarande mönster gäller i Sverige.
Denna har jag använt när jag har varit lite nördig och ska åka långt. Den verkar dock inte ha så många stationer längre som innan. Bensinpriser i Stockholm | Bensinpriser.nu
Ja, poängen var inte att ta långa omvägar utan mer att veta på förhand att den billigaste macken finns i Örkelljunga. Att spara pengar är en rolig grej. Det spelar i någon mening ingen roll om besparingen är stor eller liten så länge det finns en enkel metod för att uppnå den.
På vilket sätt blir information relevant för alla som inte passerar just den macken på daglig basis? De som brukar köra förbi har troligtvis redan koll på att den är billigast.
Jag tror man har mer att vinna på att planera sin körning.
Börja kör elbil så får du definitivt valuta/kul för intresset att försöka ladda billigt! Då kan prisskillnaden ofta räknas i 500% mellan att ladda billigt, t ex hemma jämfört med generella dyra samlingsladdappar längs vägen. (Ja Easypark och Plugsurfing jag tänker t ex på er)
På bensin/diesel är i regel prisskillnaderna snarare nere på nivån 5%. Generellt är medlemsavtal/appar/kort på de obemannade bensinmackarna som enbart säljer drivmedel oftast billigast. Dyrast är ofta korv/kaffe-fullservicemackarna där du betalar med externt bankkort/kontant.