Vilket laddnätverk är mest förmånligt?

Jag funderar på ny elbil och väljer mellan en tesla eller en “annan elbil”, Tesla har såklart en stor fördel med sitt laddningsnätverk.
Nu kommer mer än 95% av min laddning att ske på hemmaplan. Därmed blir detta inte den viktigaste frågan för mig men några gånger om året blir det lite längre resor då jag behöver tillgång till snabbladdning.
Tesla har det bästa laddnätverket men än så länge är det inte öppet för andra bilmärken.
Jag behöver alltså fundera på vilken annan aktör som jag skall ansluta mig till.
Vad har ni för erfarenheter? Vilket nätverk är “bäst” och mest prisvärt?
Finns det bättre abonnemang och erbjudande på marknaden?
Jag har förstått att de olika bilmärkena har anslutit sig till lite olika nätverk och med lite olika prismodeller.

1 gillning

Tesla har överlägset bäst nätverk, det finns ingen som är ens i närheten av vad dom har gällande vare sig laddhastighet eller antal stationer.

Tesla är påväg att öppna upp sitt nätverk för andra bilmärken och pilotprojekt körs just nu i nederländerna, tror även dom är påväg att testa i Norge om jag inte missminner mig.
Men jag skulle ändå räkna kallt med att det tar 2-4 år innan det gäller alla stationer i hela världen. Samt att man måste betala extra om man är en icke tesla och ska ladda där.

Jag betvivlar å det grövsta att något annat märke eller instans kommer komma ikapp tesla på laddfronten innan do lyckats implementera laddningen för andra bilmärken globalt.

Alla andra märken använder sig i stort sett av 3e part för att ladda. Renault har några laddare ute på vägarna har jag läst men det verkar inte vara jättemånga, volvo ska påbörja ett pilotprojekt och bygga hela 50 stycken i USA.

Om plånboken inte ryter ifrån och laddning är viktigt så skulle jag säga att tesla är det bästa beslutet. Om du tycker det kostar lite mer än det smakar spelar märke egentligen ingen roll. Du har samma möjlighet med alla andra. Jag äger själv en renault zoe. Mest för att plånboken inte tillåter en tesla just nu.

Du kan dock i stort sett alltid hitta laddare på följande ställen:

Mc donalds
Köpcentrum
Ikea (alltid gratis också)

Men det kan ju också vara så att du helt enkelt inte vill ha en tesla, då är det bara att vänta något år innan deras laddare är tillgängliga för oss andra.

Här kan du se deras nätverk, servicestationer samt planerade laddstationer 4 kvartal framåt.

Skulle kollat upp Ionity nätverket.
Den har du tillgång till med Polestar via Plugsurfing tjänsten:
Polestar - PlugSurfing

Sedan har följande märken tillgång till Ionity via olika abonnemang:

Björn Nyland i Norge har gjort en video när han jämför abonnemang för olika nätverk.
Inte 100% jämförbar med Sverige, men han visar med olika uträkningar att det som verkar dyrt kanske inte är så dyrt baserat på ditt laddmönster och även tvärtom att det som verkar billigare blir dyrare än man tänkt pga avgifter för avtalen etc.

YouTube: Laddnätverk - Norge

3 gillningar

Har haft elbil i lite över ett år. Ser ingen anledning till att ansluta mig till något särskilt nätverk. Under långresor laddar jag där det passar. Annars blir det billig laddning hemma. Tesla har onekligen ett väl utbyggt nät så det ser jag fram emot att använda om/när de öppnar upp det för andra.

5 gillningar

Håller med dig.
Laddar man nästan allt hemma så behöver man inte skaffa något abbonemang.
Det viktiga är att man förbereder sig och kollar upp olika laddoperatörer, laddar ner appar registrerar betallösning och med fördel beställer hem brickor eller laddkort där det finns.

Plugsurfing vill jag varna lite för. Jag har en Volvo och där följer det med ett Plugsurfing-kort. Fördelen med detta kortet är rabatt på Ionity 3,50 kr/kwh i stället för typ 9 kr/kwh. På andra laddoperatörer kan det i stället bli dyrare och ibland rejält dyrare än med operatörens egna kort. Detta kan man se i appen.

Ja, det blir många appar. :man_shrugging:

Samma sak här, kan säga att jag drastiskt överestimerade hur mycket jag skulle behöva använda något laddnätverk. Tror det har hänt 1 gång hittills och det är enbart pga att jag pendlar 9 mil enkelväg till jobbet och kan således inte åka fram och tillbaka 2 dagar i rad utan att ladda batteriet några % någon av dagarna. Råkade glömma det en dag och kom till jobbet med 6 mil kvar i tanken, så fick ladda upp lite där. Utöver det har jag aldrig behövt ladda någon annanstans än hemma eller hos vänner man besöker.

1 gillning

Som sagt, jag har redan insett att jag inte kommer att behöva ladda på publika laddnät i någon större omfattning.

Jag hade också fått uppfattningen att det är rätt stökigt i laddjungeln med appar, taggar och väldigt varierande priser.

Vilken modell av bil jag i slutändan skaffar känns lite oklart i dagsläget men helt klart är att tillgången på laddnät inte kommer att vara det som avgör valet.

Det är nog inte heller något snack om att Tesla har en stor konkurrensfördel med sitt laddnätverk men för har det rätt liten betydelse.

1 gillning

Vi har haft elbil i snart ett år. Vi bor i bostadsrätt utan möjlighet att installera egen laddbox (vi har visserligen 2 laddplatser i föreningen men dessa kostar 3 kr/kwh).

Vi har valt abonnemanget MER Around. Det kostar 399 kr/mån för upp till 450 kWh/mån (vi har som mest kommit upp i ca 350 kWh). Vi använder abonnemanget till i princip all vår laddning, både på hemmaplan och vid resor. Det betyder att vi betalar 399 kr/mån för allt “bränsle”.

Dock är det viktigt att kolla hur det ser ut där du bor. Vi har lyckligtvis tillgång till ett flertal långsamladdare (22 kw) från MER väldigt nära hemmet, samt en snabbladdare precis utanför den ICA Maxi butik jag jämt handlar på, så jag behöver nästan aldrig vänta under tiden jag laddar.

För oss är detta det överlägset billigaste alternativet och dessutom bekvämt. Vi betalar ca 1,30-1,40 kr/kwh i snitt och behöver aldrig bry oss om hur mycket vi kör.

6 gillningar

Om man laddar merparten hemma så känns det onödigt att stirra sig blind på laddpriserna för laddnätverken. Själv så ser jag det som kaffet jag köper där jag stannar och laddar, det är bra mycket dyrare än det jag gör hemma, men det är såpass sällan jag köper kaffe på "bensin"station att det spelar ingen roll i längden.

7 gillningar

Det lät ju oförskämt billigt nu när elen är så dyr? Laddar uteslutande hemma och med rörligt pris ligger det ju på 2-3kr/kwh. 300kwh per månad är runt 750kr för oss. Och då har vi även köpt och installerat laddare för 15k.

Dock såklart alltid skönt att ha en laddare ledig utanför dörren.

1 gillning

Jag var egentligen bara nyfiken på vilka alternativ som fanns tillgängliga och hur stora prisskillnaderna var. Eftersom jag räknar med att över 90% av de 3000 mil jag årligen kör kommer att använda el från laddboxen hemma spelar prisskillnaden i de olika laddnätverken rätt lite betydelse för mig.
Jag gillade Eskos liknelse med kaffet vi köper på vägen, lite så känns för mig också.

1 gillning

Precis! Bättre att göra långresan så bekväm som möjligt istället och ladda där det passar och är trevligt att stanna. Jag kan erkänna att jag varit dumsnål vid några tillfällen och envist åkt till en MER laddare för billig el och där först fått köa en bra stund och dessutom suttit hungrig för att det inte funnits mat i närheten, alternativt ätit nåt jag egentligen inte ville ha. Allt för att spara en knapp hundralapp.

Numera använder jag oftast MER, men bara om det passar bra. Jag laddar gärna på andra stationer de få gånger jag är på långresa och det passar bättre.

Det finns två saker jag försöker undvika:

1. fördyrande mellanhänder som tex plugsurfing som lägger på flera kronor på stationens kwh-pris
  2. Ionity, då jag inte har något avtal med dem via tillverkaren (Stellantis)

Ett bra riktmärke är ca 5 kr/kwh.

Det du säger kan stämma, men ibland tvärtom - utan någon typ av abonnemang betalar jag just nu 3,5 kr/kwh hos Ionity med Plugsurfing, mot 8,9 kr med mitt gratissbonnemang hos Volkswagen och samma pris direkt från Ionity.

Det är jättekonstigt. För mig kostar ionity 9,57 kr/kwh via plugsurfing och 8,70 kr/kwh via ionity appen

Det var detta som gjorde att jag startade tråden, priserna verkar variera väldigt mycket för olika användare inom samma nätverk.

Att det sedan har liten praktisk betydelse om du har laddbox hemma och inte kör så många långresor är en annan historia😊

Skumt! Har beställt tagg, men i övrigt har jag inget abonnemang. Kontot är inte skapat med rabattkod och mitt bilmärke (VW) har inget avtal jag använt…

Så här ser det ut nu för Ionity Södertälje för mig:

Jag önskar jag hade ditt abonnrmang! För mig ser det ut så här:

1 gillning

Såg förresten att Northe erbjuder mig 6,96 kr/kwh hos Ionity.

Rörigt!