Elbilsladdning utmed vägarna

Hej,
Undrar vilka tips forumet har på mest prisvärda (och krångelfria) publika elbilsladdarna utmed vägarna i Sverige (och kanske Europa).
Är nybliven elbilsägare (VW) och kommer mest köra på el från egen laddare. Kör ca 3500 mil/år varav kanske 1200 avser längre turer där hem-elen inte räcker till utan kräver stödladdning utmed vägen.
Siktar också på bilsemester runt Frankrike/Spanien i sommar. Hur är era erfarenheter av långturer i Europa? Hittade ingen befintlig tråd men peka gärna om sådan finns.

Prisvärt är ju en definitionsfråga eftersom kostnaden för krångel lätt drar iväg. Man kan komma ned i pris med de flesta leverantörer om man tecknar abbonemang, t ex har Tesla ett sådant med bara en månads bindningstid som man kan ha över semestern om man tror det lönar sig.

Jag kör lite mindre än du och har (eller har kört) Polestar, VW, Audi och Tesla.
Har man Tesla är det Teslas egna supercharger som gäller i normalfallet, men de flesta är öppna för andra märken och oftast de minst strulfria och med högst kapacitet avseende antal platser (även om VW har ladduttaget på fel sida). Du ser detta i ChargeFinder och/eller A Better Route planner om du vill planera i förväg.

I övrigt använder jag Ionity (dyrt men snabbt), Circle K, Shell/Recharge m fl.

I Europa har jag mest kört Tyskland, Österrike och Italien men körde då på Tesla och Ionity i stort sett hela tiden.

3 gillningar

Vattenfall Incharge har varit rimligt prissatta senast jag laddat

1 gillning

Köp ett abonemang på Tesla så laddar du ganska billigt och du vet att det funkar.

” Elbilister kan nu ladda sina elbilar på utvalda stationer i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Spanien, Storbritannien, Sverige, Schweiz, Tyskland och Österrike.”

Jag värderar vetskapen att det funkar när jag kommer fram högt. Vill inte krångla med många olika appar.

1 gillning

Vi tog Teslan till Bryssel förra sommaren. Via Danmark och Nederländerna på vägen ned och Tyskland på vägen upp. Funkade super med laddningen. Ingen väntetid ngn gång. I Sverige brukar det alltid vara 5-15 min väntetid när vi kör till fjällen…

2 gillningar

Tesla, OKQ8 och Circle K brukar vara prisvärda. Tesla har flest och störst laddstationer av dessa.

Jag uppskattar att både OKQ8 och Circle K erbjuder att koppla en egen rfid-tagg till respektive konto. Därmed mycket enkelt att starta laddning, och jag har samma tagg hos båda :+1:

2 gillningar

Har kört id4 i drygt ett år och 6000 mil nu. Hitills har det varit absolut minst strul på Teslas superchargers.

Ionitys äldre stolpar har haft kommunikationsproblem med bilen ibland när det är kallt. Annars funkar de också bra. OM man skaffar laddkort. Jag har VWs wecharge. Utan laddkort är det hopplöst. Varken appen eller hemsidan funkar bra.

Många andra stationer funkar också på Wecharge-kortet, men jag har försökt hålla mig till dessa 2 för att de alltid har funkat och ligger lagom utspridda utmed vägarna.

Priserna varierar väldigt mycket. Har haft allt från 3,30 till över 8 kr/kw, så kolla upp ett par olika avtal innan du väljer.

1 gillning

Tack alla för input :pray:t3: . Hade inte väntat mig något unisont svar så får testa mig fram.
Ni verkar vikta åt Superchargers dock så får börja där :).

Brukar leta laddställen på chargefinder.com. Sen brukar jag välja det billigaste av de jag har möjlighet till.

Igår åkte jag 106mil varav 40 mil med båtsläp. Stockholm-Karlskrona. Laddade 3 gånger och laddstoppen tog 24min, 26min och 34min utan någon avancerad “optimering”. Valde laddare med minst 200kW effekt eftersom min EV9:a kan nyttja det.

Kostnaderna var 3,10kr/kWh på två ställen och 5,45kr/kWh på det tredje. Fanns även andra ställen som tog 4,5kr/kWh och ända upp till 8,70kr/kWh utan abonnemang.

Teslas Supercharger är tillförlitliga och bra MEN tyvärr på vissa bilar med 800V laddsystem så blir de tyvärr ganska långsamma när man vill hålla tempot uppe på laddningen.

Är tyvärr fortfarande lite av en Vilda Västern men det blir snabbt bättre. Där fler tar emot kortbetalning, finns fler laddplatser och flera kan ladda på samma ställe. I mitt fall kunde jag smidigt ladda med släpet påkopplat på de tre ställena jag valde.

4 gillningar

3.10kr utan abonnemang låter ju bra! Tack för info. Ska raskt ladda ner chargefinder.

Nja just 3,10 kr/kWh gällde ett kort jag fick när jag köpte min BMW. Däremot fanns 4,50 kr/kWh utan abonnemang hos Nima i Skillingaryd t ex.

1 gillning

Sneglar mer och mer på elbil, men just detta med laddningen är det jobbiga. Hur lång tid tar det att ladda upp bilen och behöver man ”bygga om” uttagen på garaget, dvs anlita en elektriker, för att kunna ladda?

I övrigt gillar jag skarpt att fler kör elbil, bra för våra lungor att andas in mindre skräp :slightly_smiling_face:

Ang tiden det tar att ladda… Tänker du på hemmaladdning eller snabbladdning längs vägen?

Hemma så tror jag laddtiden är ett problem för ytterst få om man har tillgång till en laddbox med trefasladdning.

2 gillningar

Jag tänker på laddning längs vägen naturligtvis. Hade du svar på frågan där?

Hur lång tid det tar varierar med hur snabbt bilen kan ladda. Jag har en Skoda Enyaq som inte laddat med mer än ca 70 kW på vintern (den klarar upp till 130 kW på sommaren), men tiden för laddning har jag ändå aldrig känt mig begränsad av - den laddar när jag ändå behöver paus.

Den begränsning jag känt av är istället att hitta laddstationer där ett bra mat- eller pausställe ligger bredvid någon av de laddkedjor man använder. Kör man samma sträcka regelbundet lär man sig nog det snabbt.

4 gillningar

Laddning längs vägen brukar man rekommendera att försöka hålla 10-80% av batteriet eftersom de flesta batterier har snabbast laddkurva där. Beroende på bil, temperatur och laddstolpe tar det mellan 15-60 minuter att ladda. Snabbast går det med en 800V-arkitektur som vissa Kia, Porsche och Audi har, om även stolpen har det. Men de flesta vanliga Tesla m fl laddar drägligt snabbt och stoppen behöver inte bli längre än 20-30 min. Det värsta jag själv varit med om är en fjällresa där det var -35, då tog det nära 50 minuter för mig att toppa på batteriet på en ID.4 med ca 30 mils räckvidd.

Hemma vill du ha en laddbox eller åtminstone ett trefasuttag som är uppsäkrat ordentligt med bra kabel hela vägen från elcentralen. Det ör inte särskilt dyrt, med avdrag finns det bra boxar för netto 4-5000.

4 gillningar

Denkmal fick med det mesta.

Det som kan vara värt att titta på är om bilen har möjlighet till förvärmning av batteriet, om det är viktigt med snabb laddning vintertid. Har hört att tidiga VW ID4 (och Skoda Enyaq gissar jag) inte hade detta tex.
Bry dig inte allt för mycket om max laddeffekt. Detta är bara en siffra som du kommer upp i under kanske på sin höjd några minuter. Det är hela laddkurvan som är intressant. Biltidningar och olika elbils-youtubers brukar redovisa sånt.
Själv tycker jag laddstopp på 20-30 minuter är ganska lagom. Jag kör en Volvo XC40 (som nu bytt namn till EX40)

1 gillning

Id4an jag kör laddar 120-135 kw upp till 70% när det är över 15°C ca 100kw upp till 80%. Därefter blir det långsamt.

Den saknar förvärmning av batteriet så på vintern brukar jag köra några ordentliga accelerationer med max max regen-insaktningar sista kilometern in till laddning. Det värmer upp batteriet hyggligt och jag får oftast 100kw från start. Kommer jag upp i det så värmer laddningen batteriet och jag kan komma upp i mer.

Är det -15°C så är batteriet svårvärmt. Då krävs mycket jojokörning om jag ska komma upp från 70 kw. Och det hjälper inte alltid heller.

Oftast slutar jag ladda när den går under 95 och kör till nästa laddare som är inom range.

Det påverkar också hur mycket jag har i batteriet när jag börjar ladda. Ju mindre jag har i batteriet desto fortare laddar den. Så på sommaren kommer jag ofta in på stationen med under 5%. På vintern vill jag ha mer till godo ifall man fastnar i någon bilkö så då har jag ofta 15-20% när jag börjar ladda.

Dessutom verkar olika laddare skicka på olika mycket. Vissa ställen får jag alltid höga kw och andra nästan alltid lägre.

Sammanfattningsvis så säger bilen själv oftast att den laddar mellan 0.8 mil 1.3 mil i minuten. Skulle säga att det stämmer ganska bra. Snittar nog på ungefär en mil i minuten. Tar ungefär en 20minuters paus varannan timma.

2 gillningar

Nästa vecka lämnar jag diesel euro 5 träsket och går över till en helt ny elbil.

Kommer inte kunna ladda hemma utan blir publika laddare, något nytt som är oslagbart eller får man leta runt på chargefinder.com för bra pris?

1 gillning

Ionity Passport power ger 3,50 kr/kWh för 136 kr/mån. Du behöver ladda 39 kWh eller mer per månad för att det ska löna sig. 39 kWh är ca 20 mils räckvidd.

3 gillningar