Jag har kört runt i min El bil i snart ett år, mestadels kört på hemmaladdat då jag sällan tar de längre resorna. Jag undrar, som titeln säger, vart laddar jag billigast? Jag ska nämnligen på en långresa och vill ha mina laddstopp planerade i förväg.
Info som kan vara bra att ha är att jag:
Bor i norra sverige.
Har 60 öre rabatt på Circle K.
Jag laddar sällan utöver detta fall.
Jag värderar pris över hastighet till 100%. Iallafall till en måttlig gräns. 50kWh in i bilen räcker för mig.
Om resan är just nu skulle jag själv försöka ladda hos Tesla, dels för att de stationerna är stora och därmed ofta har lediga platser och dels för att priset är bra även för mig som inte kör Tesla eller har abonnemang. Kanske inte alltid allra billigast, men jag skulle inte lägga tid på att försöka hitta billigare.
Appen ChargeFinder är mycket bra, rekommenderas även av mig.
Har du räknat på hur mycket du kommer att ladda under din resa? (kWh)Fundera sen på om det gör någon ekonomisk skillnad för dig om det kostar 4 eller 6 kr per kWh när du laddar. Att ladda när det passar låg (SuC) /Fika dax/Lunch dax) eller rasta hunden/barnen väger kanske tyngre …
Abonnemang är troligtvis inte ett alternativ, då detta kommer vara en enskild händelse och inget mer än så. Man kanske kan räkna hem det om man kan abonnera bara en månad? Vilka operatörer ska man i så fall kolla på?
Jag har kollat på Charge Finder tidigare men tycker att GUI:t är så komplicerat samt att kWh priset inte framgår i appen. För min del verkar det bara vara en mer nischad Google Maps som enbart fokuserar på elbilsladdning, men som ändå gör det sämre än Google Maps. Rätta mig om jag har fel.
När det kommer till Tesla-stationer: Jag kör inte en Tesla. Måste jag köpa någon adapter, eller finns det CCS även hos dem?
Jag har såklart vissa krav på hur smidigt resan kan genomföras. Däremot ser jag inte varför jag skulle prioritera bort att spara in på elen om en sådan plan skulle fungera. Hittar jag den billigaste vägen som finns och den visar sig vara enormt otymplig, får jag helt enkelt göra några små justeringar.
Jag har aldrig sett eller hört talas om ABRP, så det ska jag helt klart kolla in!
Jo visst framgår priset… Eller ja det finns någon enstaka operatör där det inte gör det, tex MER.
Det man kanske kunde önskat är väl att man kunde sorterat på priset.
Nej det behövs inte. CCS fungerar på alla jag provat i alla fall.
CCS är laddstandarden som EU beslutat om så det behöver finnas CCS på laddplatserna i EU.
direct current (DC) normal power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, at least with connectors of the combined charging system ‘Combo 2’ as described in standard EN 62196-3:2014;