Tesla öppnar upp sina laddstationer för andra bilar

Elon Musk går ut på twitter:

Personligen är det just bristen på laddstolpar som varit min största biff med elbilar. Det här kanske ändrar på det?

1 gillning

Att ladda på Teslas egna stationer är som att träffa gamla skolkamrater igen. Alla känner sig utvalda och har något gemensamt.

Det blir slut på den gemenskapen då framöver. Men bra för totalen såklart.

Verkligen god nyhet!
Lär väl dock vara dyrare om man inte kör Tesla.

Trodde redan att andra tillverkade kunde använda dom men har valt att inte göra det av två anledningar:

1. De vill ha en egen standard de har kontroll över och stänga in kunder med.

2. De får betala hutlösa avgifter till Tesla.

Vet inte om det stämmer, bara något jag hört på någon obskyr yt kanal. :joy:

I slutändan kommer nog Tesla tjäna mer på laddstolparna än sina bilar.

Intressant! Tack för delningen :+1:t3:

1 gillning

Ja, jag har också hört (säkert också på någon obskyr YouTube-kanal) att detta erbjudande har legat på bordet länge. Så det kanske först är nu, när andra tillverkare faktiskt börjar satsa på elbilsproduktion i någon större utsträckning, som de har insett att de måste koppla allt till en väl uppbyggd infrastruktur.

Det enda detta kommer att göra är väl:

1. Tesla kommer att få bygga ut sina laddstationer/bygga fler
  2. Tesla-ägare kommer att irritera sig på långa köer av icke tesla-ägare som “tar” deras platser. En del av mervärdet i att köpa en Tesla har ju varit att man får tillgång till ett helt uppkopplat, väl fungerande laddnätverk som snackar med bilen (via Teslas backend). En icke Tesla navigerar ju helt i blindo med avseende på laddningen.

Jag tycker det är bra att fler laddare kan delas, men något måste göras tror jag för att Tesla-ägare fortfarande ska känna sig “premierade”. Sen är det ju märkligt att Ionity och andra laddnätverk inte ännu har lyckats integrera sina bilar med laddarna, så att man på förhand kan planera sin resa via laddarna. Här släpar de övriga tillverkarna långt efter. En vanlig bilförare (som min farsa t.ex.) har absolut ingen lust i att fibbla med diverse appar och taggar utan vill i bilen få ett föreslag på en ledig laddare med korrekt handske och hastighet när det börjar bli dags att ladda bilen. Vid ankomst ska det täcka med att koppla in och börja ladda. Betalning ska ju ske automatiskt via bilens ID och ett konto någonstans. Tesla löste detta för 10 år sedan, de andra famlar fortfarande likt bebisar.

/H

4 gillningar

Jag har inte tid att gräva i detta nu, men finns det inte EU-krav/EU-regler att laddarna ska vara kompatibla med varandra/alla bilar? Åtm tidigare tror jag liknande krav saknats i USA, men det har kritiserats en del om det och pratats om att USA hamnar efter pga det, så det kanske är regler på g?

Vet inte riktigt vad du menar? CCS är ju den standard för DC-laddning som används i Europa. Numera kan man i en Tesla använda både Teslas egna handske och CCS (vilket finns även i USA). Standarden täcker ju både kommunikationsprotokoll och hårdvara. En bil med enbart CCS kan idag INTE ladda i en Supercharger.

Det största problemet (enligt mig) är att det inte finns någon standardiserad telematiklösning som gör att laddarna kan snacka med bilarna. Ford Mach-E är mig veterligen en av de första bilar som kan kommunicera med laddarna för att ta betalt, utan att behöva stå och fibbla med appar/brickor.

/H