Tesla Superchargers

Här är ett inlägg från ett Teslaforum som jag följer som förklarar lite mer om Teslas filosofi kring laddarna. Vet ej vart citatet som beskrivs i texten kommer ifrån och detta är ju tredjehandsuppgifter och inte något officiellt från Tesla så ta det inte som 100% fakta. Men utifrån hur sällan deras laddare är ur funktion så tror jag det stämmer ganska väl.:

” Tesla tar mycket seriöst på service och underhåll av sina laddare. Därför är det sällan fel på Teslas laddare.

Citat:

"Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå. Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.

En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.

Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.

De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel."”

4 gillningar

Hahaha, dom har hyfsat bra utplacerade laddare (sämre nere i södra Sverige - vi hade faktiskt 6 superchargers på Emporia i Malmö tidigare) men det har hänt mig minst 50 gånger att jag kommit till superchargers där jag varit tvungen att flytta bilen till en annan laddare för att laddaren jag ställt mig vid inte funkat…

Lita inte på allt som sägs i ett forum för frälsta (precis som här btw… :wink:)

1 gillning

50 ggr av vilken total?

Låter som du har problem med bilen. Kan vara värt att kolla upp!

1 gillning

Hade bilen i tre år, laddade nästan aldrig hemma utan när jag skulle handla (på den tiden dom hade superchargers på emporia) eller på center syd som jag bor vid handling eller hundpromenad. Ibland kunde en va sönder, ibland flera stycken vilket är inräknat i ovan gissning…

1 gillning

50 gånger. :open_mouth:
Det låter helt otroligt. Jag har haft min bil i något mer än ett år och jag har aldrig behövt flytta min bil. Däremot så har jag sett “Trasig laddare” på sådana som inte är Teslas laddare många gånger under den tiden. Jag försöker hålla mig från att lyssna på allt som sägs på diverse forum då det alltid finns de som vinklar åt sitt håll. Men att Teslas laddnätverk är överlägset de andra som finns idag tror jag de flesta som har nyttjat det håller med om. Sen finns det inget som inte kan förbättras, så är det ju. :slight_smile:

1 gillning

Har fungerat för mig 99% av gångerna.

Får se hur det blir nu när Elon Musk har twittrat om öppning för alla bilmodeller…

Det här va ganska tidigt i teslas historia, långt innan model 3 släpptes… Jag upplevde laddarna bli bättre över tid men istället mycket mer upptagna… i slutet av min leasingperuod kunde man vid vissa tillfället få stå i kö för att ladda, det vägrade jag eftersom jag bor nära… Men jag är övertygad om att teslas utbyggnad av laddare är bättre än övriga system…

Teslas wallchargers på shoppingcenter har aldrig funkat nästan, men det beror ju inte på tesla… :frowning:

2 gillningar