Strunta i att ladda hybriden?

Har en plog in hybrid som går ca 50 km på el. Batteri på 13kwh och bensinare. Hur högt behöver elpriset vara för att det inte skall löna sig att ladda den på el utan bara köra på bensin? Den drar i snitt 6,3l/100 km i blandad körning.

Du behöver jämföra elpriset för 2,6 kWh mot bensinpriset för 0,63 liter bensin.

Precis, eller cirka 4 kWh med 1 liter bensin.

Så länge bensinpriset ligger runt 20 kr/l är det ok att ladda då elen kostar under 5 kr/kWh.

2 gillningar

Precis, och vill man ha en formel för det blir det:
Bensinpriset x 0,63 / 2,6.
19kr ger 4,60kr

1 gillning

För att få fram en förbrukning på 26kWh / 100km måste man förutsätta att batteriet går från 100% till 20%. De flesta har inställt att batteriet ska ladda till 80 eller 90%, sen övergår bilen till hybridläge en bra bit innan batteriet är helt urladdat. Officiella siffror ligger på 16,7 men de brukar vara lite optimistiska så gissar att det ligger närmare 18-20 kWh / 100km. Då hamnar du närmare 6:- / kWh som brytpunkt.

1 gillning

Jo, men inte säkert det är inställt så som du säger.
Vad man kan göra istället är att kolla vad laddaren anger att man laddat när man laddar från “tomt” till fullt. (Oavsett om tomt är 0% eller 20%).
Samt ha koll på hur långt man kommer på riktigt.

Vad bilen anger för förbrukning är inte helt relevant då man betalar även för förlusterna så det är vad det står på laddaren som är mest relevant. Kan vara 5-20% förluster beroende på hur man laddar.

Därefter får man justera beräkningen allteftersom det blir kallare då räckvidden minskar.

Tack för svaren :slight_smile:

Du har ju ett utmärkt läge att använda timprisavtal med tex Tibber (erbjuds ju även av andra men Tibber ser riktigt najs ut i sin app). Vi är ju många som gått över till Tibber och styr bort vår konsumtion till när det är billigt. Få av oss har ju dock samma möjlighet att styra om så mycket elkonsumtion som du kan. På natten är det oftast priser mellan 20 öre och 70 öre så laddar du mellan 00-05 blir det väldigt billigt för dig och du bidrar med samhällsnytta genom att du inte belastar nätet med laddning under peak timmar. Så gör både dig själv och samhället en tjänst och byt avtal :slight_smile:

Dilemmat man står inför här är att man nu behöver välja mellan att värna om miljön och ladda/köra på el eller värna om att minimera elanvändningen och då slippa sponsra Rysslands fruktansvärda krig.

Landade vi dessutom i en ungefärligt belopp när det blev billigare att inte ladda? Har själv slutat ladda sedan några veckor tillbaks och utifrån att bensinen i vårt fall är en löneförmån så har jag förutsatt att det blir billigare för oss inte ladda, även om vi har Tibber och kan göra det på natten. Men det är kanske helt fel?

För min del ligger brytpunkten på runt 6kr / kWh el. Så länge elen är billigare än så behöver jag inte ens fundera på att inte ladda.
Blir det dyrare får jag ta ställning till hur jag gör. Men tror det måste bli mycket dyrare för att jag ska välja att köra på bensin.
Laddar under natten hemma och dagtid på jobbet.

Hur lyckades ni få fram den exakt korelationen mellan förbrukning av Kwh respektive bensin? Dvs att 4kwh var 1 liter. Eller att det var 2,6 som representerade 0,63 i förbrukning?

Du behöver ta reda på vilken typisk förbrukning du har per mil både för el och bensin.
Till exempel genom att mäta hur mycket du laddar och hur långt du kommer.
Vill du inte vara väldigt noggrann kan du ta siffran bilen anger för din förbrukning. Dock är min erfarenhet att den inte är helt korrekt utan visar i underkant.
Sen får du göra samma sak med bensinen.

Därefter jämför du milkostnaderna baserat på elpris och bensinpris.

Får man göra ett inspel som är mer tekniskt än ekonomiskt?
De allra allra flesta plug in hybrider är mkt roligare att köra när de är laddade. De släpar runt på 2 drivlinor och hela idén är att de ska lira tillsammans. Dessutom är det bra för miljön att ladda. Renare+roligare=bättre
Några kronor hit el dit, skit samma. Den största kostnaden är värdeminskningen men den är vi bra på att förtränga. Ladda!!!