Hjälp att hjälpa en kompis

Jag har en vän som just i förtroende sa att han har 200.000 DKK i lån till en 20%ig ränta. Hans skäms som in i och vägrar söka hjälp av vänner och släkt. Jag kom att tänka på alla er här med sunt ekonomiskt tänkande. Han äger ingen bostad och det gör inte ens hans föräldrar så några bolån att ankra på är där inte. Han har en helt ok lön så han klarar sig, men det känns som det måste finnas något sätt att minska den där räntan till nått vettigt. Har någon nått tips? (obs han bor i DK).

Kontakta banken som har gett lånet och försök omförhandla lånet, att göra en betalningsplan så kanske de kan sänka räntan?

Ja det är det uppenbara. Gissar på att där inte direkt är någon “smart lösning” mer än att försöka få någon lånegivare att ge en bättre deal än den otroligt usla som är där nu.

1 gillning

Det som dyker upp mig för, bortom det uppenbara att försöka förhandla ränta alternativt hitta en bättre ränta på ngt vis är ju att verkligen göra ett rejält krafttag att bara betala av lånet så snabbt som möjligt.

3 gillningar

Det är ju inte jättemycket pengar, borde ju gå att ta ett nytt lån med lägre ränta?

Har själv en bekant som hade riktigt hög ränta. Var väl cirka 180k. Min bekanta sökte då på Lendo. Sjukt nog ville någon bank låna ut pengarna, till en ganska mycket bättre ränta.

Har man 20% borde det väl inte vara några problem att hitta en annan bank som åtminstone kan ge 10%, även om det också är galet högt.

2 gillningar

Börja med att gratulera kompisen för att han äntligen bett om hjälp. Sen kanske han skulle försöka amortera så mycket han bara kan. Maxa intäkterna och minimera utgifterna i ett eller två år.

4 gillningar

hehe bett och bett. Jag går lite bakom ryggen för att få råd så jag kan hjälpa honom på bästa sätt. Inte direkt så att han nu ber om hjälp. Stoltheten är stor. Var ren tur jag lyckades lirka det ur honom. Rätt säker att detta stannat begravt annars.

Men ja. Det är ju det uppenbara som gäller tänker jag. Bättre lånevillkor och snabbare amortering.

Hade hoppats på någon “star trek-lösning” (där en grunka som ingen visste nått om löser alla problem) som jag missat, men så är inte ekonomi tyvärr.

2 gillningar

Dagens asgarv!
Visst vore det alldeles fantastiskt med en sån lösning, men… icke sa Nicke. :wink:

Det finns ju flera problem här.

Det första är, vad var det för beteenden och tankemönster som ledde till detta vansinnesdåd? Innan man löser lånen, så måste ju det fixas för annars blir det lätt att han inte körde sig annat än att dåliga lån kan man ju lösa med andra banker så då är det bara att göra samma sak igen. Behöver ju inte vara annat än en kris, men oftast är det konsumtion som gått bananas. Jag skulle vara en vän som lyssnade mycket och ställde frågor utan pekpinnar och råd i ett första skede.

Sedan innan man ger råd kring att lösa 20% lånet, så måste man i alla fall fråga om han vill ha råd. Han måste i alla fall få möjligheten att säga nej, för annars blir det lätt att han tar det som pekpinnar från ditt håll. Man skall inte ge råd till folk som inte önskar dem, det leder inte till något gott utan ofta bara försvarsställning. Sedan när man presenterar ett råd, så presentera det som ett av många alternativ så att han får välja själv. Absolut inte köra: jag tycker du skall göra så här. Han måste få ägandeskap om sin lösning på problemet. Annars sker ofta inget, och han lär sig ju inget heller.

2 gillningar