Ja, det är inte superviktigt med detaljerna här. Jag skulle inte rekommendera att gå över 40 % Sverige, men som sagt ligger jag där själv, på grund av lägre avgifter och lägre skatter, samt vissa studier som pekar på marginellt bättre riskjusterad avkastning med en viss tilt mot hemmamarknaden. Men allt mellan 0 och 40 % Sverige tycker jag känns okontroversiellt.
Det tycker jag. Många kör till och med bara en enda globalfond för rubbet. Det finns inget självändamål med att komplicera saker med en massa extra fonder. Rådgivare på banker och influencers och annat folk kan ofta insistera på olika komplexa upplägg med dussintalet olika poster, med en stor del av det är bara för att få saker att verka svårt och komplicerat så att man måste lyssna på dem och ta deras råd.
Typ så. räntefond och sparkonto är liknande investeringar. Låg risk, låg avkastning. De är till för att sänka risken i ens portfölj så att man inte råkar behöva plocka ut en massa pengar just när marknaden är mitt i en krasch. Ju högre risktolerans man har (både psykologiskt och praktiskt i form av hur stor risken är att man kan behöva plocka ut pengar i närtid) desto mindre behöver man ha i dessa sorters investeringar.