Hjälp att optimera portfölj

Det finns väl egentligen inga fel eller rätt när det gäller investeringar på börsen.

Det enda man med säkerhet kan konstatera är att det går upp och det går ner oavsett vilka tillgångar vi har investerat i.

Så här ser Lysas fondportfölj ut.
Den skulle nog anses spretig av många här på forumet. :joy::+1:

Har du inte snurrat till det lite nu?

Enligt avanzas app är både avanza global och dnb indeks artikel 6-fonder utan hållbarhetsfokus, medans LF global är en artikel 8 med hållbarhetsfokus.

Eller menar du med ditt inlägg att denna information är fel och går att läsa annorlunda någon annanstans? Eller är det jag som vänt upp o ned på siffror och färger?

Den där kör jag på nu!
Lite osäker dock på om man tillfälligt skulle öka innehavet på den svenska sidan och hoppas att få vara med på en uppgång från den här ”botten” (som kanske inte ens är botten än)…
Kanske skulle 10% mer i Sverige plus alla bolag, och plockat andelar från globala fonden och global tillväxtmarknad typ.

1 gillning

Då återstår ju dock frågan när man sedan ska tillbaka till lägre fördelning i Sverige. Jag tror det är svårt/omöjligt att lyckas tajma sånt här bra. Jag håller därför samma fördelning oavsett om det är högre förväntat avkastning i nån enskild region. För jag vet inte när jag i så fall skulle vikta tillbaka…

Även tillväxtmarknader tror jag har högre förväntad avkastning och likaså småbolag. Då borde man med den logiken även öka dessa delar. :slight_smile:

2 gillningar

Tror strategin blir att inte ändra något, men att det regelbundna sparandet går till svenska fonderna ett tag framöver. Tills det ”känns rätt” att balansera tillbaka :wink:

1 gillning