Hjälp att räkna på att lösa bundet bolån i förtid

Hej!
Skulle behöva lite hjälp att räkna för att se om jag tänker rätt eller om det är något jag missar.

Har ett bolån som är bundet fram till 2026-03-31 (bundet på två år). Räntan på lånet är 3.8%. Nu när räntan har droppat lite snabbare än jag tänkt ser det ut som att det kan vara fördelaktigt att lösa det till rörlig ränta i förtid.
Jag skulle kunna få en rörlig ränta på 2.73% i samma bank.

Jag frågade banken och svaret var att om jag skulle lösa lånet idag så skulle ränteskillnadsersättningen hamna på ca 17300 kr.

Lånet är på 3.4 miljoner i dagsläget och det amorteras 6300 kr per månad.

När jag räknar så får jag att jag skulle spara ca 3000 kr per månad om räntan sänks från 3.8% till 2.73%. Med bindingstiden som är kvar på lånet skulle det här ge en besparing på 24000 kr. Alltså jag skulle spara ca 7000 kr på att lösa i det i förtid? Är det här korrekt eller var tänker jag fel? (allt är räknat innan ränteavdrag då som jag förstått är det ränteavdrag på ränteskillnadsersättning också, så egentlig besparing är 4900 kr)

Du tar ju en risk. Räntan på 2,73% gäller just nu och förnyas var 3:e månad (rörlig). Skulle räntan gå upp så tjänar du mindre på bytet. Din beräkning är rätt för de kommande 3 månaderna men därefter vet varken du, jag eller banken. Bankens estimat/prognos ger priset 17300 kr i dagens läge.

Du räknar rätt. Det är korrekt att ränteskillnadsersättningen är avdragsgill precis som bolåneräntan.

Givet att din nya ränta ligger kvar på nivån du skrev så får även jag förändringens sammanlagda nettovinst till ca 4900 kr.

Räknesnurran på Ränteskillnadsersättning - beräkna kostnad | Konsumenternas visar ca 1500 kr lägre ränteskillnadsersättning, men min erfarenhet är att den inte är helt exakt och att bankerna går efter sin egen uträkning (men det skadar naturligtvis inte att fråga varför de ligger högre).

Hade du varit snabbare att lösa lånet när räntan gick ned så hade du kunnat lösa gratis utan att behöva betala ränteskillnadsersättning, vilket för din del verkar ha varit fram till förra sommaren ungefär. Men det är ju överspelat nu.

1 gillning