Hej, detta blir mitt första inlägg både på denna sida men också överlag, aldrig varit inne på en blogg eller ja ett forum för den delen på mina 19år.
Lite smått nojig över att jag kanske lägger detta på fel kategori men jag hittade ingen “hjälp mig jag fattar 0” men men det värsta som kan hända är att det blir fel.
Jag har under den senaste månaden hängivet mitt liv till att lära mig och förstå detta med investeringar, men så efter X antal lyssnade avsnitt av podden i liften på jobb och X antal använda sidor i ett kollegieblock hemma i soffan så känner jag mig mogen att be om lite vägledning och feedback på min nya kunskap.
Jag börjar väl med att lista mina mål och planer så att det finns något att utgå ifrån:
-
Ha ett långtids/pensionssparande, detta som en trygghet och vetskap om att jag kommer kunna njuta in i det sista av livet (sparhorisont minst 35år)
-
Ett mellan risk/tids sparande för utgifter och mål som inte redan är klara men eventuellt en bil eller när läget kommer, kontantinsatsen till en sommarstuga.
-
En Buffert som ska öka med 500kr/mån parallelt med att min karriär utvecklas och utgifter ökar.
-
Osen en så kallad lekhink då jag gärna hade velat testa och lära mig om en utdelnings portfölj.
Som man kanske märker så är detta rent av taget ifrån fyra hinkar tänket (vilket jag kände var ett smart sätt att strukturera upp sitt sparande)
Men jag har lite funderingar och problem som jag hade behövt lite hjälp på traven med och jag ska göra mitt bästa för att formulera dem och sedan förhoppningsvis förstå de svaren jag får.
Just nu har jag ca 2000kr/mån som jag kan lägga på att investera (i min mellan och långtids portfölj) detta då jag knappt har några utgifter men inte en så hög lön heller då jag endast är lärling inom mitt yrke. Jag sparar även separat till en kontantinsats på ett bankkonto med ränta men eftersom jag ska ha dessa pengar inom 0-3år så tycker jag dem hör hemma bra där dem är.
Så som jag har tänkt med mitt Långtids sparande är en 90/10 uppdelning men lite osäker på om detta kanske inte borde vara 100/0 egentligen eftersom tanken är att dessa pengar ska glömmas i 35år fram. Så här tar jag gärna emot lite tips och tricks om för och nackdelar.
För Mellan sparandet så tänkte jag först 60/40 eftersom spartiden är ca 3-9år. Men sedan snubblade jag in på den fantastiska tråden om den ultimata allvädersportföljen och helt ärligt så har jag nog aldrig varit så överstimulerad i mitt liv tidigare av alla de svar. Men jag förstod i stora drag tanken med 25/25/25/25. Enda problemet, avanza som jag lärt mig att gilla har inte guld (vad jag hittade), och helt ärligt så vill jag bara inte använda Nordnet för den var skit jobbig. Så en 60/40 passar nog perfekt tänker jag
Lekhinken tänker jag är sitt egna lilla projekt så vi lämnar den där.
Mina frågor är nu (kanske självklara för vissa) men känner inte riktigt att jag funnit tillräckligt tydliga svar.
-
Tänker jag hittills rätt?
-
Vad ska jag ha för räntor? Såg att Jan och andra skrivit “bankkonto med insättningsgaranti” men då tänker jag, var det inte där bufferten skulle ligga? Är dem inte bättre av på en räntefond?
-
Beroende på svar på fråga 2, Vilken typ av räntefond ska jag ha beroende på vilken av mina portföljer, långa vs korta? Eller kanske båda?
-
Hur ska jag fördela upp mina 2000kr varje månad i portföljerna? Och om inte pengarna räcker till den mest optimala av portföljer så är det lugnt då jag inom 1 månad kommer att klättra i lönestegen och sedan se en ökning i min lön med 5000kr per år i 4år så det kommer komma en dag då jag kan optimera portföljerna.
-
Om jag nu sparar ihop säg 300 tkr i mellan portföljen och sedan använder 150 tkr på en bil. Dels hur ska jag ta ut pengarna, finns det någon uttagningsstrategi som jag missat eller är det bara, sälj lika mycket av varje del tills önskat belopp?
-
Osen väl när pengarna är ute, ska man ändra insättnings strategi då? Typ dubbla summan in i denna portföljen igen tills 300 tkr uppkommit igen?
Jag tycker det finns en liten luck inom detta som jag verkligen inte hittat svar på, men det kanske bara jag som inte riktigt förstår mig på det hela
Har förmodligen fler frågor jag kommer på men tänker att jag behöver inte pressa in mer i ett redan proppfullt inlägg. Så om detta inte går allt för dåligt så kanske jag vågar återkomma.
Jag vill bara tacka på förhand och be om ursäkt i förebyggande syfte för frågetecken kring mina frågor.