Hjälp en 19-åring

Som du säkert har sett finns det inte EN rätt strategi för alla. Jag tycker att processen fram till “rätt” strategi är viktig och där är du redan igång. Jag tycker att ditt upplägg ser genomtänkt ut och fungerar “hink-upplägget” som struktur för dig så kör på det.

Här kan man också tänka på olika sätt. Det hela beror en del på vilken roll du vill att räntefonden/räntefonderna eller sparkonto ska ha i portföljen - stabilitet, avkastning eller diversifiering. Jag kan rekommendera Zinos tråd om räntefonder om du inte har sett den:

I tråden beskrivs olika typer av räntefonders egenskaper och vad de kan bidra med i portföljen

Jag hade tagit ut enligt portföljens procentuella fördelning. Har du 60/40 aktier/räntor hade jag tagit ut 60 % av beloppet från aktierna och 40 % från räntorna för att behålla vald riskprofil i portföljen. Om fördelningen ändrat på sig mycket just när du ska plocka ut från portföljen, kan ett alternativ också vara att fördela uttaget så att du återställer din målfördelning.

Det kan vara en rimlig väg. En del som använder “hink-struktur” fyller vid behov på baklänges. Tycker du att det är viktigt att mellansparandet har en viss summa fyller du på den från högrisksparandet. Å andra sidan hade du då lika gärna kunnat ta ut summan från första början från högrisk och fortsätta spara med samma fördelning. Det hela handlar mycket om mental bokföring och hur livet ser ut vid givna tillfällen.

Några avancerade tips och tricks kan jag inte bjuda på, men skillnaden mellan 100/0 och 90/10 kommer att vara liten i slutändan. Ett argument som ibland nämns för 90/10 är den mentala aspekten. Vid en rejäl börskrasch kan det vara lättare att hålla kvar vid portföljen då den går något mindre dåligt än 100/0. Du får fundera vad du tror är bäst för dig.

Jag avser inte att dra dig ner i allväders-kaninhålet igen, men jag vill bara säga att man kan investera i guld på Avanza på det vis som beskrivs i allväderstråden. Man gör det i ETC:er. Flera exempel på sådana nämns bland annat i den tråden också.

3 gillningar