Jag har i flera år gått och funderat på ett husköp efter att under mitt vuxna liv (nu 48) bott i lägenhet. Det är praktiskt, enkelt, tryggt och bortsett från räntan, väldigt enkelt att förutspå de månatliga kostnaderna.
MEN, jag kan inte bara öppna en dörr och komma ut i en trädgård. Jag kan inte smälla upp en bastu om/när jag vill ha en. Jag betalar en avgift som jag har väldigt lite möjlighet att bestämma vad den går till och märkligt nog måste en granne alltid borra i väggarna när det passar som allra sämst. Ja, ni vet nackdelarna med lägenheter så nog om detta.
För varje år som går så känner jag att fördelarna med hus triumfar nackdelarna så jag känner att det börjar bli dags att göra en seriös analys över vad jag faktiskt kan hantera utifrån mina förutsättningar:
- 48 år gammal
- Trygg anställning med 60 500 i lön + en potentiell årlig bonus på runt 50 000.
- Bor själv och har inga barn från tidigare relationer. Sambo ser jag absolut som ett mål framåt men vill inte ha barn så den potentiella kostnaden behövs inte räknas in.
- Inga lån utöver nuvarande bolån, och CSN är avbetalt sen lång tid tillbaka.
- Personalbil som allt som allt kostar 8000/månaden och här kommer jag när avtalet löper ut om ett drygt år högst sannolikt sänka denna kostnad med 1000-2000 med hjälp av en något billigare bil.
- 4 resor om året men dessa är inom Europa och finansieras delvis med hjälp av Eurobonuspoäng. Lägger undan 4000/månaden för detta och brukar kunna klara mig med det, dvs runt 12 000 per resa. Inga planer för en jorden-runt-resa för att hitta mig själv. Skulle vid behov kunna tänka mig att dra ner till 2-3 resor/år men inte mer.
- Klar med utelivet så inga extravaganta kostnader utöver enstaka mindre eskapader då och då eller hämtmat.
- Fritidsintresset är primärt golf som jag kanske lägger 10-15 000 på per år efter förbrukat friskvårdsbidrag på 4 000.
- I övrigt inga extrema kostnadsdrivande intressen. Läser böcker, tränar på gym, lyssnar på musik, spelar gitarr, sportintresse osv.
- Inga FIRE-planer men kanske dra ner till 80% vad det lider men då för att ekonomin tillåter snarare än att jag anpassar ekonomin för att möjliggöra att gå ner i tid så ser inte att det behöver tas hänsyn till här.
- En bra pension som inte kräver att jag sätter undan något extra och 500 000ish i ISK (började spara långsiktigt senare än jag borde men svårt att göra något åt det nu
)
Nuvarande boendekostnad runt 16 500 inkl el, amortering på drygt 5 000 och garageplats.
Sparar utifrån ovan runt 4 000 i månaden exkl amorteringen så 9 000 med det inräknat. Plus 4 000 för resor som sagt så räknar vi in det så landar det på 13 000.
Eventuellt hus då:
Jag räknar med att ha kvar runt 800 000 kronor efter en eventuell försäljning av lägenheten, efter avdrag för mäklare osv.
En snabbkoll utifrån mina förutsättningar hos SEB ger att jag får låna 5 100 000 om jag går in med dessa 800 000 = huspris 5 900 000, men jag tänker att jag håller mig lägre än så och går in med 450 000, reserverar 100 000 för pantbrev/lagfart och behåller 250 000 till buffert. Så utifrån maxbelåning 90% som jag tänker mig, så landar jag på en budget för själva köpet på 4 500 000 kronor vilket räcker till ett mindre (80-100 kvadrat) och nyrenoverat hus i de områden jag kollat på hittills.
Jag tänker mig ett hus där badrum och kök är max 10 år gammalt och med relativt ny varmvattenberedare etc också så att det mesta kostnadsdrivande är i bra skick så får man ta eventuella takomläggningar, fönsterbyten etc löpande men de hus jag oftast hittar har renoverats upp även i dessa avseenden.
Har inga direkta krav på tomt men de områden jag kollar på har oftast naturtomt.
Driftskostnader brukar av mäklare anges till någonstans mellan 3500 - 6000 på de hus jag kikat på och här har jag ingen erfarenhet att göra en rimlighetsbedömning i dessa siffror, och även andra kostnader som jag behöver ha med mig utöver lånet då som är den enkla delen att ha koll på, är väl den delen där jag känner att jag behöver mest input kring kopplat till hur pass realistisk min kalkyl är utifrån ekonomiska förutsättningar och vilken typ av boende jag tänker mig. Mäklarnas kalkyler ger att månadskostnaden blir 1-3 000 mer än vad jag har idag men frågan är alltså om det är realistiskt, och om inte, hur mycket mer jag ska räkna med utöver det som ingår i deras driftskalkyler på den typ av boende jag kikar på.
All input tas tacksamt emot så att jag antingen får en knuff framåt i husplanerna eller landar i att min BRF eller en något större BRF får va planen även framåt.