Jobbig men adekvat fundering.
Tyvärr får jag nog erkänna att jag kör Strutstekniken på den!
Om man känner så kan man ju vara på börsen med en del av sitt kapital och hålla resten utanför.
Jag tänker att då kan ju det som man har utanför investeras vid en eventuell krasch och på det viset kompensera för det man förlorar, eftersom den summan istället kan få en mycket bra tillväxt.
Det är en jättebra strategi i teorin. I verkligheten kommer du att missa avkastning på det kapital som ligger utanför och det drar ner din totalavkastning. Att köpa när börsen kraschar är mentalt påfrestande. Du vet inte när eller om börsen någonsin kommer att stiga igen. De flesta är överdrivet pessimistiska i det läget, det är ju därför börsen rasar. Att gå mot strömmen då är inte lätt. Dessutom ska du välja rätt tidpunkt.
Fast vad som kommer visa sig vara den smartaste strategin kan ingen veta förrän i efterhand. Ingen vet vad som kommer att hända och när.
Så är det och dessutom är den smartaste strategin inte densamma för alla. Är ditt nysparande ganska stort i förhållande till kapitalet är det bra att bara köra på som vanlig genom en krasch. Då blir ditt GAV sannolikt lågt och bra på sikt. Speciellt om du kör indexfonder eftersom de knappast försvinner eller går i konkurs.
Är ditt nysparande litet i förhållande till kapitalet tynger en krasch betydligt mer. I det läget kan man välja att sticka huvudet i sanden och rida ut stormen. Är du långsiktig kommer du sannolikt att landa väl ändå, även om vägen ditt kan bli påfrestande.
Men det finns inga enkla sanningar och man ska alltid ifrågasätta. Det finns alltid annorlunda sätt att göra saker på. Om vi får en krasch på -50%, finns det absolut inget alternativ till att följa med ner hela vägen? Om vi lämnar marknaden vid någon punkt och säljer rubbet för att skydda kapitalet, är det en fullständigt omöjlig tanke?
Nej, jag tycker inte det är en omöjlig tanke. Jag tror inte jag skulle göra så men passar det någon, t.ex. dig, så är det väl utmärkt. Ingen kan ju riktigt veta vad utfallet ska bli av de val man gör så vi chansar ju allihopa.
Ja, så kan man uttrycka det. De chansningar man lyckas bäst med blir väl de man tror mest på.
Så länge man har en diversifierad portfölj kan man vara lugn, men har man alla pengar i ett tillgångsslag så bör man verkligen fundera igenom om man är mest rädd för att missa en uppgång eller halvera sitt innehav…
Man kan fundera en sak, domedagsprofeterna har fel i minst 99 fall av 100 men hankar sig fram ändå, den gången dom har rätt är det bara dom som finns kvar…
Ett bra exempel på detta är fonden som drivs av Universa som gått dåligt i 12 år, men som tjänade mer än 4 144 % (!) i första kvartalet 2020 på grund av coronakraschen. Nu är detta ett rätt extremt exempel men visar på att finns många vägar som bär till Rom.
Förespråkar dock mer diversifierade portföljer än så då det är dumt att förlita sig på att ens egna förutsägelser (t.ex. att aktiemarknaden kommer att fortsätta uppåt härifrån) alltid kommer att bli rätt.
Det där förstår inte jag riktigt… Hur är det svårt att investera när börsen kraschar? Själv har jag svårt att investera när börsen bara går upp och allt blir dyrare per aktie för varje månad som går…
”Investera inte mer än vad du är beredd eller kan förlora”.
Jag har gått in med vetskapen att jag kan förlora allt och ska inte beklaga mig själv den dag det skulle hända.
Jag har en portfölj lysa 40/60 aktier/räntor för bostadsaffär, och en portfölj
lysa 100% aktier för 30+ år. Sen en rätt så stor buffert.
Jag vill köpa bostad igen om 3-5år så 40/60 portföljen må inte vara optimalt med senaste årets uppgångar men tryggare på kortare sikt. 100% aktieportföljen är för 30+ år sikt så skulle börsen vara sur i 15år så får jag strunta att logga in på Lysa 

Har du varit med om en krasch utan att det berört dig tillhör du en minoritet. Har du inte varit med om en krasch tror jag att du överskattar din känslokyla. Men jag vet inte, du kan ju vara undantaget som bekräftar regeln.
En del har svårt för att köpa när det bara går upp. Men jag tror att fler har svårt för att köpa när det bara går ner.
Jag tog ett lån på ungefär 25% av mitt kapital och gick in i botten av dippen ![]()
Mycket bra jobbat! Nu återstår bara att klassificera strategin som långsiktigt hållbar genom att upprepa proceduren många gånger i följd. Även när det förvaltade kapitalet motsvarar många årslöner.
Årslön är relativt men förvaltar knappt en miljon.
Ja, det är lättare att vara modig med små belopp
.