Lite spridda tankar:
Kan bolaget fortsätta växa när han är föräldraledig eller iaf inte tappa nämnvärt? Tänker att det kommer ju även en sidointäkt i form av försäkringskasspengar, de må vara relativt små men de ersätter ju normalt sett lön från annat företag men här gör de att pengarna i hans bolag inte behöver tas ut som lön/utdelning i den mån de kommer från försäkringskassan.
Ovan resonemang hjälpte mig när jag räknade på budget och föräldradagar som egen företagare. Han/ni måste kolla så tillräckligt med lön har tagits ut för att komma upp i en rimlig SGI så det inte blir 80% av en lön på 10tkr om mycket varit utdelningar och sporadiskt.
Har ni pratat ordentligt om det? Bara så det inte är antaganden.
Ett sista medskick är att bolaget troligen finns kvar, småbarnsåren gör inte det. Vad ska han använda pengarna till? Köpa tid? Guess what du har den nu. Men svårt när man är mitt uppe i det och såklart särskilt om det är ett visst tidsfönster i markanden att agera på nu och varje timme ger 2k i intäkt tex. Beror på er nuvarade ekonomiska situation också. Kan dessa extra månader med företaget trygga er ekonomi kanske det är värt det för er båda. Är den redan tryggad och bara ska förbättras marginellt varje månad = annat läge.
Du bör väl på något sätt kompenseras för pensionsbortfall också om du ska ta mer än 50% vilket han också då får räkna in i sin kalkyl på att företaga kontra föräldrataga =)
Många parameterar.