Hjälp! Hur räddar jag mina 800 tkr som Swedbank ruvar på?

Roligt att du gillade svaren!

Gällande placering av räntedelen på sparkonto, så beror mycket på hur länge de ska sitta där. Lysa har ju en avgift på 0,365% för räntor och såklart en ISK beskattning på 0,375%. Är inte helt säker på vad lysas räntefond har för förväntad avkastning men förmodligen runt 1,5-2% (rätta om fel), och då blir avkastningen mellan 0,758%-1,258%. Ett sparkonto däremot kan ha sparränta på 1% om man kollar på Compriser.se. Dock är det 30% beskattning på den vinsten så i slutändan landar man på 0,7%.

Räntor är såklart ett mer volatilt alternativ än sparränta - men de ändrar den också med jämna mellanrum.

Så sammanfattningsvis kan man se att ju längre bort man behöver pengarna, ju mer (bör) man tjäna på räntor. Dock är det inte en superstor summa och I dessa osäkra tider kan säkerhet och enkelhet vara mycket värt. Hoppas detta gav lite djupare insikt och att du känner dig mer säker i ditt beslut. Lycka till!

EDIT: Kan tillägga att jag själv inte har några räntor för tillfället, eftersom jag inte har några stora förväntade utgifter. Dessutom om jag skulle ha det så skulle jag köpa dem via t.ex. Nordnet istället, för en lägre avgift. Iallafall, så är det just nu en två-hinkars-princip för mig :slight_smile:

1 gillning