Hjälp i kalkylen för husdrömmen!

Ett par tankar:

1. Man kan inte få ALLT. Att kompromissa/välja handlar om att välja BORT. Så vad kan ni tänka er att välja bort? Hus (gammalt), sommarstuga, semesterresor 2ggr/år, pensionssparande, vill vara ledig mycket, lån på 5+ miljoner osv. (På i sammanhanget ganska medellöner) Olika saker kanske ska få stå i fokus olika perioder i livet? Låter som ni försöker gapa efter väldigt mycket på kort tid. Dessutom den tid i livet när ni antagligen kommer vilja/tvingas lägga massor av tid på barnen.

2. Stuga drar även med sig extra driftskostnader som i vissa delar är lika som för hus. Så inköpet är en sak, driften en annan. Även om byggnaden är mindre kan många saker vara samma. Fasta delen av EL, VA, Fastighetsskatt osv. Sen försäkringar, ev vägavgifter, förbrukning el/vatten osv.

3. Semestrar med barn blir lätt dyrare än man först bedömer på hur det sett ut före barntiden. Den stora kostnadsdrivaren är att man blir ganska låst till lovperioderna =dyr högsäsong.

4. Gamla hus tar nästan alltid MYCKET tid OCH dessutom mycket pengar. Utifrån det ni beskriver känns antingen de andra prioriteringarna/önskemålen eller era tankar om kostnad för renoveringar/buffert 200000-400000kr som vidare ”lagom” i sammanhanget.

Så sammanfattningsvis är det superbra att ni funderar på hur ni vill leva MEN i all välmening ta det stegvis och sikta inte på att få allt samtidigt.

5 gillningar

Vill lägga till en sak. Livet kan ta stora vändningar både positiva och negativa. Svårt att styra exakt hur det blir för just en själv. Vi valde bort hus och ville ha ett bekvämt liv och kunna resa. Men så plötsligt så hände flera saker i vårt liv så plötsligt uppstod en möjlighet med att även ha hus. Allt går inte att planera.

Ja, så är det ju sannerligen. Enkelt, men svårt!

Tack för input!

Alltså jag tror verkligen inte att 200-400’ kommer räcka för att renovera ett gammalt hus. Det är jag helt på det klara med att det inte kommer göra. De pengarna får ju ta det som är viktigast först. Förmodligen till att gräva runt grunden. Sen får man ju såklart spara till resten och göra saker över sikt. Man får ju lägga upp en underhållsplan såklart. Vi sparar ju nu (blandat kort och långsikt):
16500 minst till hus
2500 semester
1000 pension
200 Barnsparande
4500 amortering

Det här gör vi på 50000kr ut. Vi får ju 65000kr ut om vi båda jobbar heltid, annars närmare 60000kr om min man går ner till 90%. Även om huset kostar 16500 kr mer än nuvarande boende i månaden så kan vi fortfarande spara 10000kr i månaden till husrenovering?

Vill förtydliga att vi inte behöver spara mer än 1000kr i månaden till pension för att nå vårt mål om 6 miljoner när vi ska gå i pension. Så det behöver vi inte öka alls. Det ”sparande” som vi skulle skulle vilja öka är till semester och öka Barnsparande till 1250kr när vi har två barn. När det gäller semester så var jag kanske inte helt tydlig i trådstart. Vi är inte jätteintresserade av att resa massa tills barnen har fyllt 5år. Utan fram till dess blir det nog mer sporadiskt pga det är så praktiskt jobbigt att resa med så små barn. Och jag skrev endast i trådstarten att vi börjat fundera över det här med stuga - inte att vi bestämt oss eller något. Och jag tror inte alls att vi bara kan köpa det huxflux liksom. Jag skrev också att vi funderat över andelsstugor, det finns ju allt från 50’-500’ liksom :woman_shrugging:t2:

Tack för input om att resor är dyrare med barn. Men jag tror inte att vi kommer åka på lika långa och dyra resor som ni har gjort. Det var inte det jag menade med utlandssemester att vi skulle ha råd med 2-3 veckor i USA.

Tack för input!

Tror kanske inte jag var så tydlig i trådstarten. Alltså vi tror verkligen inte att vi kommer ha råd att göra allt på en och samma gång. Det som står näst är hus och som är viktigast är huset. Det var mest storleken på huslånet jag önskade input kring. Förstår att det är individuellt hur man känner såklart.

1. Håller med att det handlar om att välja bort! Tack för feedback kring det. Semester kommer vi inte vilja åka jättemycket på fram till båda barnen är 5 år. Så iaf 6 år bort.

2. Tack för påminnelse om att det kostar massa varje månad! Stuga nämnde jag mer bara för att vi ens börjat fundera över hur vi vill att semestrarna ska se ut. Vi har ingen aning just nu om vi ens vill ha det. Och som jag också skrivit har vi funderat över andelsstuga, det är inte speciellt dyrt.

3. Ja, den här förstår jag att vi inte riktigt har koll på. Så behöver nog börja undersöka lite mer vad sport- och påsklov kostar framförallt!

4. Vill återigen förtydliga att vi inte alls tror att 200’-400’ kommer räcka för att renovera. Det är bara de pengarna vi ungefär skulle ha när vi flyttar in. Sen kan vi spara 10’ i månaden till renovering.

Tack för input!

Ja, vi tänker som du skriver att ta en sak i taget. Jag tror inte jag var så tydlig i trådstarten om tidsplan. Dvs första fem åren i hus spara 10’ till renovering, sen börja öka semesterspar. För vi vill inte resa så mycket när barnen är så små för det är mest jobbigt tycker vi. Och sparande till pensionen behöver vi inte öka, 1000 kr kommer räcka fortsatt för att nå 6miljoner när vi ska gå i pension.

Ville mest få med alla sparmål i posten för att man skulle se fler variabler av vad vi värdesätter.

En ytterligare variabel jag glömt nämna är att vi har 1,2% i nuvarande bolån. Det går ut december 2025 och banken har sagt att vi får ta med det till nästa boende. Så fram till dess kommer vi ha ”billig” räntekostnader iaf. Och efter det har räntorna kanske gått ner lite iaf.

Ett lån på runt 5MSEK tycker inte jag personligen ni bör vara rädda för (sitter i liknande ekonomisk sits som Er). Haft samma ”ångestfyllda” tankar som Er. Dvs rädd för höga lån och kostnader.
Tyvärr är det inte mycket att välja på. Vi kollade också runt längre bort, men istället skulle då kostnader för bil mm tillkomma.

Ungefärliga boendekostnader:
ränta = 12.500:-/mån (3%, lågt men ”rimligt” räknat om eran nuvarande ränta löper ut 2025)
Amortering = 8.333:- (2%)
Sopor/vatten: 1.000:-
EL & elnät: 3.000:-
TV/internet: 1.000:-
Försäkring: 500:-

Mat, blöjor, tvättmedel mm: 12.000?
Förskola: ca 1500-3000 (beroende på 1 alt 2 barn)

Totalt ca 41.000:-/mån.

Dvs kvar för nöje/resa/spar/shopping/renoveringar ca 10-20k per månad.
Svårt att spara i någon högre utsträckning här ”tyvärr”. Efter några år kommer även idrotter mm tillkomma för barnen. Där ryker nån tusenlapp extra per månad.

Trösten ligger nog lite i att inget blir billigare med tiden. Har ni råd med ett boende idag, så sträck ”bågen” så mycket ni kan och mäktar med. Flyttar ni inte till dyrare så kommer ni hinna amortera och låta inflationen göra sitt. Lånebeloppet i kronor kvarstår, men lönerna ökar.

1 gillning

Köper du ett dyrare boende kan du skjuta på vinstskatten. Dvs inget ni behöver betala förrän ni eventuellt säljer nästa boende med vinst - om ni då väljer att casha ut/köpa billigare.

1 gillning

Att prova husbyte är ett väldigt effektivt sätt att kapa kostnaderna för semestrar, särskilt med barn inblandade. Det finns både ett avsnitt och en tråd om detta.

1 gillning

Tanken har slagit mig men av två anledningar finns att det inte blivit av. 1 Ofta har vi åkt runt mycket och sett och upplevt mycket. Två till tre nätter per plats. Orolig själ. På charter hyr vi alltid bil och åker på många utflykter. Har nog semesterrADHD. 2 och så har svårt med tanken att någon ska bo i mitt hem.

Åh tack för input! Så värdefullt från någon i liknande situation!

Och 41000kr är exakt vad jag räknat ut som våran totala månadsbudget med hus. Kul! Sen kan ju såklart räntan svänga upp och det blir mindre marginaler.

Ja, det är just det där. Längre bort, mer transportkostnader i både bil och kollektivtrafik. Byta jobb med kanske sämre förmåner och trivsel. Byta stad vill vi inte gör. Såklart finns lägenhet kvar som alternativ, men det vill vi inte ha under barnens uppväxt. Sen när de är utflyttade flyttar vi gärna in i lägenhet igen.

Hur tycker du att det känns i magen om jag får fråga? Liksom blir du stressad av nyheter om styrräntan osv? Eller känner du dig kanske mer trygg i valet: ”det var det här vi ville. Alternativet var ett sämre alternativ”? Kort och gott, sover du gott om nätterna?

Åh stort tack! Ska spana in den tråden! Byta boende är något vi tänkt på men aldrig riktigt kollat upp, så tack!