Hjälp - Icas nötbar dödade min tand

Hej!

Jag skulle behöva era tips och råd.
(Jag har aldrig postat innan så hoppas det blir på rätt sätt och sida)

I påskas i år åt jag en Ica nötbar när en dadelkärna på drygt 1 cm kilade sig fast i en kindtand. Det gjorde REJÄLT ont och när jag väl kom till tandläkaren så stod det klart att tanden var delad mitt itu, nästan hela vägen ned till roten och till 99% var döende. Nu är det november och tanden har dött.

När tanden är helt klar kommer jag ha lagt ca ~10 000kr på tandläkarbesök för att inte tala om smärtor och problem som uppstått pga den sablans dadelkärnan.

Det står på nötbaren att dadelkärnor kan förekomma, men den här kärnbiten var på drygt 1cm. Lite väl stor tycker jag för att få vara mitt i en nötbar.

Frågan är, ska jag ta upp detta med Ica? Hur i sådant fall?

1 gillning

Du skulle ha gjort det direkt, nu känns det alldeles för sent.

4 gillningar

Jag förstår och tänker så till viss del själv. Samtidigt så har tanden dött först nu, och därmed medfört extra kostnader som jag funderar på om ICA kan täcka på något sätt.

Ja vad har du att förlora?
Skriv ihop ett snusförnuftigt och tydligt brev med en beskrivning av händelseförloppet och vilken skada det åsamkat dig.

3 gillningar

Kanske kontrollera olycksfallsförsäkringen om det täcker? Troligtvis inte, m e n man vet aldrig…

3 gillningar

Detta är naturligtvis en friskrivning som gör att du troligen inte har någon rätt till ersättning. Du får nog hoppas på goodwill eller om du har någon försäkring som kan täcka, tyvärr.

Attans, jag som hade hoppats på att någon skulle komma med en praktisk lösning som att ”enligt konsumentlagen XX så YY… ”

Det blir nog att sätta sig och skriva ihop ett brev och hoppas på det bästa :slightly_smiling_face:

Ja, så är det nog. Det borde väl dock finnas en gräns på vad som är rimligt att finnas i en nötbar, men har inte någon lust att fajtas med ICA jurister direkt :slightly_smiling_face:

Ja så är det nog tyvärr. Men TS kanske kan sälja storyn till Aftonbladet eller liknande blaska? :thinking:

Du får säkert en årsförbrukning av likadana nötbars som kompensation. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

3 gillningar

Precis. Där vill man ju hamna, på mittuppslaget med en ledsen min och ett citat av typen ”vem ska ta ansvar för det här nu?”.

1 gillning

Haha, den möjligheten finns ju alltid. Men vill helst inte vara nötknäpparen med hela svenska folket för 10 tkr :joy: