Om jag förstår frågan rätt så har du köpt bostad i något sämre område. Det är inte i sig bara dåligt men det bör bygga på att du ska bo där länge.
Bostadspriserna i sämre områden är mer volatila än de i bättre områden. De som bor där utgör en sorts arbetskraftsreserv. De får jobb sist och blir övertaliga först. Priserna på den lokala bostadsmarknaden speglar arbetsmarknaden för denna grupp. Dessutom kan migrationen påverka. Om personer återvänder till sina riktiga hemländer blir fler hyresrätter tillgängliga och det försämrar marknaden för ägt boende. Detta är förmodligen svårt att förstå på aggregerad nivå. Ofta handlar det ju om lokala förhållanden i något specifikt hemland.
Jag bor själv i ett område som ser fint ut men som ligger nära så kallade utsatta områden. En granne sålde nyligen sitt hus och fick skamligt dåligt betalt. Det är nästan så att jag skulle bli sugen på att köpa ett hus till. För min del spelar dessa saker inte så stor roll. Den fas av livet där man bor kortare perioder i olika boenden är över för min del.