Är spekulant på en bil, ej premium. Man kan läsa kilometerlånga spalter huruvida det är prisvärt med gamla taxibilar; de ät välomhändertagna eller vårdslöst behandlade, de är alltid körda med varm motor men okänt beteende i baksätet etc.
Den bil jag tittar på råkar ha varit en taxi i ett knappt år. Sannolikt extraknäck på uber el dyl. Det jag inte förstår är ägarbytet en månad innan företagsannonsen.
Handlaren är respektabel, ansluten till motorhandlarnas riksförbund. Finns det varningsflaggor här?
Kolla vem som bytte till vem. Om den sista ägaren innan handlaren kan ha någon koppling till handlaren osv. biluppgifter.se och merinfo.se brukar komplettera pusslet.
Tack!
Inga synliga kopplingar. Han har ett enmansnolag med 30kkr omsättning och bor inte i någon finare del. Alla sidor anger att tidigare ägare fortfarande äger bilen (och två till), men det är ju inte konstigt om försäljningen inte fått genomslag över midsommarhelgen. Jag lyckades inte bli klokare på det.
Vilda gissningar och teorier välkomnas!
Du har säkert rätt med att den alltid/ofta går varm . Men samtidigt rullar Taxibilar ofta i city miljö, så växellåda får jobba på rätt bra då…o dämparna/hjulupphängningar likså när det skall köras över all dessa farthinder…
Är du inte kunning inom området, så be någon i din närhet om hjälp, oavsett taxibil eller ej…
Det som avses med rekommendationen är att köpa en bil som rullat hos något etablerat taxibolag. De har ofta strikta rutiner för hur bilarna ska skötas.
Att köpa en bil av Ahmed som kört lite taxi på egen hand vid sidan av är en helt annan fråga. Det är bilens historik och tidigare ägare som är grejen. Att bilen haft taxitillstånd är i sig inget kvalitetstecken, tvärtom. Jag har själv tittat på bilar med konstig historik där säljaren försökt dölja saker, manipulerat mätaren osv. Carfax är en bra tjänst som ofta kan bidra till att avslöja sådant.
Vanligt förekommande här. Folk är för städade, så mods måste hitta på något att göra när det är tråkigt. Då kan man lika gärna försöka göra rubriker lite sensationella.
Haha, ja, det är oftast jag eller @Oliver.Allemog som ändrar rubrikerna så att de lite sticker ut i mängden och blir läsbara. Nu var din okej, men ibland skriver folk bara “Hjälp” och då finns det inte så mycket att gå på.