Vad har bilen för regnr frågan på Blocket? Vad har jag missat?

Sålt bilar på Blocket någon gång om året rätt länge.
Visar aldrig regnr, utan när någon är mera seriöst intresserad och har fått svar på de som de vill veta får de regnr.

På en bil jag sålde nyligen fick jag lätt 10 mail på några dagar med bara frågan, “va är det för regnr?”
och sen inget mer.

De undrar inget annat, vill inte veta något annat om bilen, bara regnr annars finns inget mer att fråga och de försvinner.

Vad är det för nytt roligt fenomen jag missat? :slight_smile:

Med reg.nr kan man ta fram väldigt mycket information själv om bilen, t.ex historik, specifika försäkringskostnader.

Nackdel är väl även en viss spårbarhet till den fysiska adressen. Om man är orolig för stöld eller sabotage.

14 gillningar

Är det att folk knappar in det i Biluppgifter och får fram ‘all data de vill ha’? Så känner de kanske inte att de behöver interagera med potentiell säljare och ställa frågor?

7 gillningar

När jag säljer, vill jag så fort som möjligt flytta över samtalet till telefon, då tycker jag det är lättare att bilda mig en uppfattning över hur seriösa folk är.
Samt att det i sig sållar bort dem som inte är det …

1 gillning

Bilhandlare använder regnr till allt. De har listor över pågående affärer där regnr identifierar varje affär. De använder värderingssystem som slår på regnr. De kollar upp ägarhistorik, möjlighet till sin egen finansiering, etc.

Som privatperson när jag har köpt bil så har jag kollat upp att skatten är betald och att bilen är besiktigad innan jag hör av mig till säljaren. Har också kollat car.info och bilpriser.se för att lära mig mer om bilen och få en värdering. Har också kollat upp vad försäkringen kostar (en gång valde vi bort en bil som visade sig vara väldigt dyr att försäkra).

En bilaffär handlar om mycket pengar och registreringsnumret är centralt i hela affären. Det är oseriöst som säljare att inte lämna ut det.

21 gillningar

Jag letar bil just nu och är kanske en av dina 10 spekulanter som vill ha regnr :wink:

Från regnumret och uppgifterna från car.info/biluppgifter.se kan man härleda all möjlig information.

5 gillningar

Japp det är jag med på. Men de har verkligen inget annat de undrar. Får de inte regnr först bara försvinner de.

Men det kanske är som du säger tankespjarn att det är någon slags snuttefilt med Biluppgifter och såna att folk ska knappa in där och sen känner de sig trygga på något sätt.

Ok. Jag lämnar så klart ut det när jag anser att någon seriös är på andra sidan och visar intresse.
Alla mail med “va e de för regnr?” och inget mer är oseriöst för mig.
Men då är jag med på vad krocken blir. Köparen tycker jag är oseriös helt enkelt :slight_smile: Då får det vara så för när jag säljer är det mina spelregeler.

2 gillningar

Även om jag inte betvivlar att du är en ärlig typ så gäller det långt från alla på Blocket etc :smiley:

Personligen förvissar jag mig om tex

• Har den varit avställd i perioder? Varför? Nyligen? Slitage pga det?
  • Många underkända besiktningar? Kan vara både bra/dåligt om mycket är bytt men är något att fråga säljaren om
  • Bilens eventuella skulder
  • Är bilen stulen?
  • Har den exakt den motor som specas? Finns olika revisioner och annat som folk kan skarva med sanningen på. Medvetet eller omedvetet.
  • Vilka har den körts av? Pensionärer? Ungdomar? Har de ägt den en kort tid? Varför?
  • Tidigare annonspriser vid olika miltal
  • På bilar servade på märkesverkstäder ser man ofta stämplar på car.info

Det är vad jag kommer på såhär på rak arm mitt i första koppen kaffe för dagen :coffee:

11 gillningar

Jag använder som redan nämnts biluppgifter.se för att se bl.a. hur mycket bilen får dra (har husvagn), skatt, angiven förbrukning, antal mil.

1 gillning

Jo det är jag med på. Alla som är seriösa för mig får så klart regnr.
Kanske bara turordningen jag hängt upp mig på. Jag som säljare vill få en känsla vad jag har på andra sidan innan jag skriker ut här är min hemadress och all annan information.

Full förståelse för det.

Är bilen intressant nog frågar jag alltid om regnr med några rader om varför först och inte bara ”regnr?”.

Men i och med att i princip alla listar regnr idag blir det lätt att man anar oråd och inte orkar lägga ner tid på bilen…

5 gillningar

Jag tror det skadar mer att inte skriva reg nuförtiden än att göra det, som några varit inne på tidigare så anar man oråd om de skulle vara så att de döljer Regnummer, och oftast sappar man bara förbi bilen då.

8 gillningar

Bra input. Då är jag med. Jaja det går tydligen att sälja ändå men jag verkar tappa intresserade.

Själv skriver jag alltid ut registreringsnummer.

Vad ser du för risk med att skriva ut det? Samt hur gör du för att kontrollera personer som ber om regnr i ett meddelande?

Tänker att risken är större att förlora seriösa köpare och att folk som vill ha regnr av andra anledningar bara skriver ett meddelande ändå och får det av dig?

2 gillningar

Ma vill veta historiken på bilen. Att ställa frågor till någon som försöker lura en resulterar i att man blir lurad. Lika bra att kontrollera uppgifterna själv.

Jag tycker inte man kan räkna med att få bilen såld utan att ange reg nr. Förstår heller inte varför man skulle vilja dölja det. Det får åtminstone mig att ana ugglor i mossen direkt. Större varningsklocka finns inte.

Jag ser inte riktigt vad risken är med att annonsera ut publika uppgifter såsom var man bor etc. i detta fall. Folk kan ju komma och ställa till det för dig oavsett, varför skulle de bli mer intresserade av det för man säljer en gammal Fiat?

3 gillningar

När jag ser en annons utan reg-nummer tänker jag att det antingen rör sig om en bedragare eller någon som inte har koll på att köpare gärna kollar av info som nämnts tidigare i tråden (betald skatt, eventuella skulder, stulen bil, godkända/ej godkända besiktningar, avställd/påställd, kostnad för försäkring).

Eftersom de allra flesta har med reg-numret i annonsen har jag hittills bara filtrerat bort annonser som saknar det. Men visst, skulle det vara en bil som verkar riktigt bra jämfört med övriga, så skulle det väl kunna hända att jag hör av mig på en sån annons med, antar jag :slight_smile:

2 gillningar

Kanske att jag skulle undvikit att visa det i annons om bilen i fråga hade varit extra stöldbegärlig (läs en RS6:a) men för den vanliga familjefraktaren eller småbilen borde du kunnat sova gott om natten även med synligt reg-nr i annonsen, och slippa frågan :slight_smile:

Lycka till med bilförsäljningen hursomhelst :+1:

3 gillningar

Ska jag berätta varför åtminstone hag aldrig sätter ut regnummer. Gjorde det misstaget en gäng och hade ett lite för lågt pris. Ett flertal personer kollade upp min adress och alla telefonnummer som fanns registrerade på den adressen, telefonnummer som jag stog på men mina barn hade.
Dom ringde sen snudd på hysteriskt till mina barn och krävde att just dom skulle få köpa bilen.

Säljer man en lambo så okej, men annars är det väldigt oseriöst att inte uppge regnr

1 gillning