ska man köra runt med maskerad nummerskylt på stan då för att ingen ska se vart man bor ![]()
Det är ingen snuttefilt utan ocensurerad fakta om bilen och dess historik. Väldigt att ha som grund. Att inte ge regnummer till bilen är ungefär som att inte lämna ut adressen vid försäljning av bostad.
Mitt intresse för bilannonser som inte visar bilnummer är lågt. Bilnummer är viktigt för att undersöka historik och tidigare ägare m.m. på t.ex. https://www.car.info/
Annonser som saknar bilnummer hoppar jag oftast över, det känns som att säljaren vill dölja något.
Det finns oändliga fördelar med att inte ha en skrytbil på uppfarten… ![]()
Tycket det är värre med folk som inte ens kan skriva ut sitt namn när dom säljer nåt än att regnr inte syns. Det är mer skumt. “Säljes av ford124, hund, bil” eller liknande. ![]()
Vi som ibland screenar många begbilar åt oss själva , vänner och bekanta vill snabbt som en infokälla via regnr bedöma om bilens historia ser ok ut så det är någon vits att ta kontakt. Ofta kollar man på många annonser Kanske 15+ st. Ofta relativt negativt utfall på regnrkollen pga ex för många ägare , år av stillestånd, unga speciellt manliga ägare av effektstark bil betyder ofta dåligt servade och hårt körd, mängder med underkända besiktningar betyder kanske dåligt skött, importbil med tveksam bakgrund, ibland anges årsmodell fel. Man vill ganska ofta även veta tillverkningsmånad för att kolla upp kända typfel…
Många moderna bilar har allvarliga typfel.
Ofta är utbudet så stort för vanliga biltyper att man kan hoppa över dom som inte visar regnummer helt!. För lite mer ovanliga bilar eller om man bara vill ha en speciell färg etc kan man behöva kolla även dessa. Jag brukar presentera mig med namn och nummer då i frågan via blocket . Brukar gå bra.
Mycket Bra gratis sajt för info via regnummer är CAR.INFO
När jag är intresserad av att köpa en bil är reg.nr det första jag vill veta. Är det inte är visat utgår jag ifrån att det är något skumt och skippar direkt.
Min erfarenhet är att de som endast frågar efter regnr - och de är många - senare bara återkommer med ett skambud. Mycket hög andel är tidstjuvar.
Med tanke på några otroligt aggressiva typer jag träffat på vid bilförsäljningar (dvs mer än en gång) så vill jag också gärna veta först vem den är som genom regnr får upplysning om både vad jag heter och var jag bor.
Jag lämnar däremot gärna ut regnr till den som åtminstone presenterar sig med namn och har någon mer fråga kring bilen.
Carfax, du har krockat bilen, prutar, klassiker
Skriv i annonsen att du inte vill ha kontakt med företag, det brukar avhjälpa dom “bästa” skummen
Vill ha regnr omgående, kolla upp bilen, mätarställning vid besiktning, annonsering osv osv.
Lägger inte tid och energi på en bilaffär utan att först få regnr. Visar därför alltid själv regnr när jag säljer en bil.
Det lät otrevligt!
Jag brukar alltid ha mitt nummer synligt i annonsen, så har hittils sluppit det du beskriver! Men kan säkert hända ändå.
Jag vill alltid se regnummer på de bilar jag är intresserad av. Visas det inte i annonsen så brukar jag leta vidare efter någon annan bil istället. Som andra skrev, med ett regnummer kan man se mycket. Försäkringskostnader, skulder på bil, antal ägare m.m. Det är inget nytt fenomen snarare konstigt om du lyckats sälja bilar utan att folk frågat efter regnummer. När jag köper en bil så vill jag se all info direkt & kolla upp bilens historik innan jag kontaktar säljaren. För att sedan göra en snabb affär, istället för att börja skriva & fråga efter information & regnummer så ser jag allt själv vilket sparar både köparens & säljarens tid.
Tycker som många andra att ha med regg nummret, då slipper man massa frågor som den intresserade kan söka själv… Ju mer info i annonsen ju mindre frågor som skapa irritation. …
Jag undviker faktiskt folk som döljer regnummer det känns alltid som om det finns något som personen vill hemlighålla. Man får ju extremt mycket fram som kan avgöra ett köp så troligtvis så är det något som folk inte gillade när dom slog upp regnummer.
Jag tror dom flesta som ser en vanlig bil utan reg nr utlagd på blocket (inte någon lyxbil) har något dölja kring bilen.
Ser man reg nr så är det mycket man kan kolla upp på en bil om den skulle vara intressant. Det är så jäkla mycket fusk på bilar som säljs så man vill gärna kolla upp bilar innan ett köp.
Finns inte regnummret så frågar jag inte ens.
Oseriösa som flippar bilar privat kan behålla sina bilar.
Tror att du missar affärer.
Jag håller precis nu på att leta efter en beg bil på blocket. Den ska naturligtvis uppfylla vissa personliga krav såsom prisnivå, miltal, dragkrok, drivmedel och typ av växellåda vilket står i annonsinformationen men jag vill ha mer info. Det innebär att de annonser som verkar intressanta och har reg. no. hamnar överst i min lista medan de som saknar reg. no. hamnar längs ner.
-
En del säljare inte vill lämna ut reg no. av rädslan för att utsättas för någon typ av scam.
-
Det du har missat är varför köpare vill ha reg no. Det är oftast för att de vill ha mer uppgifter om bilen, vilket det får genom att knappa in reg. no. i Transportstyrelsens app, exempelvis:
- Vem står som ägare till bilen.
- Hur många tidigare ägare.
- Är bilen belastad med ett leasingkontrakt.
- Hur tung husvagn kan den dra.
- Kan den dra en obromsad släpvagn upp till max vikt (750 kg).
- Etc. etc.
Många bilannonser på blocket har numera en del standarduppgifter (men inte allt) inkluderat i annonsen, kanske är detta en extratjänst som de köper av Blocket. Se nedan:
När jag söker fordon på tex Blocket mm så det första jag kollar är hur många tidigare ägare det har varit och tidigare besiktningar mm. Om det då fortfarande är intressant så ringer jag.
Absolut aldrig innan! Varför skall man tänkbar köpare ringa till någon som inte behagar sätta ut regnummer?
Att få höra att bilen går fint, inga fel och är nybesiktigad är för mig helt ointressant! Tidigare historia är det som avgör innan om jag kontaktar säljare och det är av stor vikt för mig när jag köper bil eller motorcykel
Har du en sån bil hinner väl ingen se skylten ändå? ![]()