Hjälp! Jag vill konkurrera med min arbetsgivare!

Hej,
efter att ha funderat ett tag på hur jag kan dra in mer pengar till hushållet har jag slagits av två saker; jag vill ha ett nytt jobb och förverkliga min affärsidé/fritidsprojekt. Jag jobbar som jurist med rådgivning inom en bransch. :slight_smile:

Mitt fritidsprojekt har varit att lära mig programmera och har kommit ganska långt i ett skapa något som jag tror har eller kommer ha ett värde. Det är möjligt att min arbetsgivare skulle vara intresserad av det (därför att det semi-automatiserar en del av mitt debiterbara arbete). Det kommer sannolikt inte generera inkomster i sådan utsträckning att jag kan säga upp mig från mitt jobb. Jag började därför att hålla utkik efter nya intressanta jobb just nu verkar det vara stiltje.

Så nu står jag här och undrar, om jag inte hittar ett arbete där jag kan ha min bisyssla - ska jag ta upp detta med min nuvarande arbetsgivare? Driva konkurrerande verksamhet genom proxy? Och här kommer ett möjligtvis stort feltänk - själva programmet är som ni kanske förstår inte så avancerat. Idén och kontaktnätet är det som är värt pengar, programmeringen kan man ju överlåta till annan. Att försöka sälja programmet känns därför… olönsamt? HJÄLP.

Du ska inte konkurrera med din arbetsköpare om hen inte är entusiastisk till det. Givetvis med skriftligt medgivande. Det är grund för uppsägning annars.

Att såga av grenen man sitter på är inte bra. Jag skull om möjligt ändrat inriktning en period för att sen ta upp det igen om du vill. Dessutom skapas en badwill kring dig som person, och det gör att du riskerar hela din karriär…

Konkurrera med nuvarande arbetsgivare är nog både moraliskt tveksamt och direkt dumdristigt, som redan påpekats. Men du kunde ju nämna idén med nuvarande arbetsgivare? Fråga om det är något du kunde få möjlighet att jobba med på betald arbetstid och sälj in idén som något som arbetsgivaren kommer att tjäna pengar på i form av inbesparad tid.

Tänk inte att du ska “sälja” programmet till arbetsgivaren (och få betalt för den tid du redan lagt ner) utan se det mer som ett sätt att förbättra deras verksamhet genom höjd effektivt. Vinningen för din del är att du får mer erfarenhet av systemutveckling och förvaltning. Den erfarenheten har du nytta av om/när du sedan kanske kommer på att du vill byta karriär och inser att det är mycket roligare att jobba som programmerare istället. :slightly_smiling_face:

Mvh,
programmerare :sunglasses:

Ekon! Stå på dig och fortsätt din dröm,det hade din arbetsgivare också en dag när han byggde företag. Se till du inte konkurrerar 100 procent och säg det kommer gagna honom också eller henne, vi ska alla mot varandra vårda ett varmt humankspital och lyfta oss till höjder. Bildligt sett. Du kommer lyckas så fint och hitta din talang och kanske samarbetar ni snart. Full fart med din dröm-jag håller tummarna.

Ja, det är absolut så.

Uppenbart så.

Det är uppenbarligen så - vem visste det!

2 gillningar

Ska förtydliga lite:

1. Jag kan ha överdrivit lite hur mycket “konkurrens” det är gentemot arbetsgivaren. Det är uppskattningsvis 5-10 % av mitt arbete som jag effektiviserar. Väldigt många av mina klienter gör det här arbetet själva till vardags, och syftet är egentligen bara att underlätta för dem. Programmet riskerar dock att färre klienter kommer till oss med just detta uppdrag.
  2. Jag kommer inte driva detta som en sidoverksamhet om inte arbetsgivaren godkänner det. Då försöker jag hellre sälja in programmet till arbetsgivaren. Min fråga är då istället, som @Jacobus hade bra input i - hur man ska resonera gällande sälja kontra ge bort. Nyttiga erfarenheter och kanske lite uppskattning är ju alltid värt något.

Så just nu är alternativen a) att sitta på programmet tills jag hittar en annan tjänst, och då kunna driva egen verksamhet vid sidan av anställning utan att konkurrera med arbetsgivaren, eller b) att ta upp programmet med min närmsta chef och hoppas att organisationen uppskattar mitt projekt. Synpunkter?

Svårt att säga faktiskt. Just det där med konkurrerande verksamhet är ju något som verkligen varierar från firma till firma. På ett tidigare jobb så vad min närmaste chef ytterst skeptisk när jag nämnde det och tyckte väl i princip att jag borde vara väldigt försiktig/be om skriftligt godkännande etc.

När jag sedan bytte till nytt jobb så var det ett helt annat ljud i skällan och man tog det med en helt annan, mycket mer avslappnad inställning. Så det går nog inte riktigt att känna av utan att känna till företagskulturen lite närmare tror jag. :thinking:

(Jag drev en EF i typ 5 år med ingen egentlig verksamhet utom ett enda initialt projekt. Lade ner firman i fjol. Har en liten dröm om att den ”återuppstår i härlighet” som AB någon gång i framtiden. :pray:t2:)