Hjälp! Jag vill konkurrera med min arbetsgivare!

Hej,
efter att ha funderat ett tag på hur jag kan dra in mer pengar till hushållet har jag slagits av två saker; jag vill ha ett nytt jobb och förverkliga min affärsidé/fritidsprojekt. Jag jobbar som jurist med rådgivning inom en bransch. :slight_smile:

Mitt fritidsprojekt har varit att lära mig programmera och har kommit ganska långt i ett skapa något som jag tror har eller kommer ha ett värde. Det är möjligt att min arbetsgivare skulle vara intresserad av det (därför att det semi-automatiserar en del av mitt debiterbara arbete). Det kommer sannolikt inte generera inkomster i sådan utsträckning att jag kan säga upp mig från mitt jobb. Jag började därför att hålla utkik efter nya intressanta jobb just nu verkar det vara stiltje.

Så nu står jag här och undrar, om jag inte hittar ett arbete där jag kan ha min bisyssla - ska jag ta upp detta med min nuvarande arbetsgivare? Driva konkurrerande verksamhet genom proxy? Och här kommer ett möjligtvis stort feltänk - själva programmet är som ni kanske förstår inte så avancerat. Idén och kontaktnätet är det som är värt pengar, programmeringen kan man ju överlåta till annan. Att försöka sälja programmet känns därför… olönsamt? HJÄLP.

Du ska inte konkurrera med din arbetsköpare om hen inte är entusiastisk till det. Givetvis med skriftligt medgivande. Det är grund för uppsägning annars.

Att såga av grenen man sitter på är inte bra. Jag skull om möjligt ändrat inriktning en period för att sen ta upp det igen om du vill. Dessutom skapas en badwill kring dig som person, och det gör att du riskerar hela din karriär…

Konkurrera med nuvarande arbetsgivare är nog både moraliskt tveksamt och direkt dumdristigt, som redan påpekats. Men du kunde ju nämna idén med nuvarande arbetsgivare? Fråga om det är något du kunde få möjlighet att jobba med på betald arbetstid och sälj in idén som något som arbetsgivaren kommer att tjäna pengar på i form av inbesparad tid.