Hjälp! Köpa eller inte köpa ett litet hus på landet

Jag vänder mig till er då jag saknar någon i min närhet som kan ge mig råd. Är helt ensam i Sverige och har ingen pålitligt i min närhet så som föräldrar eller dylikt som är insatta i hur Sverige fungerar.

Jag vill köpa ett hus på landet, det har alltid varit min dröm. Jag var på visning igår för ett objekt som kändes perfekt på paper och herregud, när jag såg det live, vilken känsla! Det är ett gammalt hus (1847) som har renoverats genom åren. Huset är på 130 kvm och uppvärmd med direktverkande el.

Jag har bra ekonomi och skulle klara kostnaderna men frågan är om det är dumt att köpa ett såpass stort hus och om detta kan innebära en privatekonomiskt misstag. Bor nu i en billigt hyresrätt som ger mig möjlighet att spara ganska mycket (ca. 15-20k i månaden) så kanske har jag blivit bekväm med en hög sparkvot och har svårt att tänka mig att ha det “sämre”.

Huset har inga omedelbara renoveringsbehov men det är ju ett gammalt hus som sagt och mycket har gjorts av tidigare ägare. Finns inga uppgifter om vem som renoverade badrummet, elen har dragits i vinden av gud bara vet vem, osv osv. så en del renoveringar lär förekomma.

Är detta klokt?

Jag skulle slagit till. Ett drömboende är att investera i sig själv och ett gott boende. 130kvm är inte jättestort så det fixar du :+1:t2:

3 gillningar

Förverkliga din dröm. Du ska inte ångra dig.

3 gillningar

Skulle inte nödvändigtvis dra mig för att köpa bostad nu jämfört med för 2 eller 5 år sedan. Liksom värdepappersmarknaden är det inte värt att försöka ”tajma” marknaden om man vill köpa för att behålla långsiktigt. Drömhuset behåller man förhoppningsvis resten av livet.

Med det sagt så skulle jag verkligen rekommendera ändå att du sätter undan pengar/ har en hög buffert om det är så att huset är i behov av renoveringar eller värms upp av direktverkande el. Skillnaden nu jämfört med 5 år sedan är att det troligtvis blir svårare än tidigare att leva på små marginaler.

Du kan även ta hjälp av fackkunniga för att bedöma skicket av huset så att du inte går på några oförutsedda minor. innan du skriver under köpekontraktet. Hellre göra research eller betala för en besiktning nu än att få problem senare.

4 gillningar

Är renoveringarna gjorda på ett korrekt sätt, är min första tanke. Speciellt sånt som är nyligen gjort. Sen tänker jag på vatten och avlopp. Är det enskilt eller kommunalt? I så fall, hur är vattentillgången och vatten kvalitén?

Är bara “infrastrukturen” bra låter det som läge för köp.

3 gillningar

Finns inga uppgifter. Badrumet var renoverat av förra ägaren men nuvarande ägare viste inte om det gjordes av dem själva eller inte. Köket var också “ny” men gjordes av förra ägaren själv. Inga uppgifter om vem drog elen uppe i vinden.

Det är enskilt vatten och avlopp. Enl. säljaren är vattentillgång god och har aldrig varit några problem. Huset har använts dock enbart som fritidshus.Avloppet inspekterades 2017.

Uppe på vinden (som är delvis inret men oisolerad) så lutade golvet åt alla möjliga håll, så underifrån (från vardagsrummet) såg taket ganska “bukligt” och ojämt ut. Vet inte dock om detta är normalt i den typ av hus eller om det är ett brist.

Det behöver inte vara något fel. Jag skulle kalla det charm och behålla det så. Men bäst om någon sakkunnig får kolla upp allt. Är det en “modern” sakkunnig vill denne kanske att du ska göra om allt. Det är risken, så som jag ser det. Jag skulle säkerställa att det går att leva ett modernt liv där men göra så lite som möjligt utöver det.

Vårt hus är över 100 år gammalt och jag är idag så tacksam för att vi inte blåste allt och gjorde det helt modernt.

2 gillningar

Förr byggde man i första hand skydd mot kyla och väta. Idag bygger många för att måla Stockholmsvitt och lägga limefrukter i en rostfri skål på köksbordet. :wink:

Ta in besiktning och betona att du vill veta skicket på renoveringar och husets stomme. Ytskikt och annat är nästan oviktigt. Konstigt dragen el och läckande avlopp är mycket värre.

Det låter f ö supermysigt. Jag hoppas du får bra besked och slår till! :smiley:

7 gillningar

130 kvm ETT LITET HUS?!?!?!?!?!?!

Det är bara att testa och slå till! Ångrar du dig så går det att sälja igen! Tänk bara på hur underbart det är att kunna parkera bilen utan att behöva betala…!

Det här med vem som gjort renovering spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är vilket år renoveringen är gjord och vilka regler som gällde då. Så länge renoveringen gjordes enligt reglerna som gällde vid aktuell tidpunkt så räcker det. Om renoveringen inte uppfyller dessa krav så gäller inte försäkringen.

Rubriken ändrades av Jan av någon anledning. Tänkte samma sak, om 130 kvm är ett litet hus…visst jämfört med några här som bor på 500 kvm så är det, men definitivt är RT en annan värld.

Jag bor redan på landet i marklägenhet, parkerar helt gratis 2 meter från min dörr. Denna huset är 10 minuter med bil (8km) från där jag bor nu så livsstilsmässigt skulle inte vara en enormt uppgradering. Jag bor redan nära skogen, trädgård osv osv. Såklart vill jag äga mitt boende för att bo 100% ostörd och kunna piffa huset så som jag vill och bo ännu mer på landet.

Men att gå från 5000-6000kr i månaden i fasta kostnader till 15000kr har jag lite svårt att motivera. JAg har blandade känslor faktiskt, jag minns en RT podd där dem sa något i stilen av “jag trodde jag köpte en dröm men jag köpte bara en extra jobb/kostnad”.

Jag skulle tänka en extra gång på detta. Är du händig och kan bygga saker själv? Blir ju dyrt om man ska ta in folk för att göra det! Gamla hus kräver en hel del omsorg.

Direktverkande el. Är det el element? Känns som om det är första saken att ta itu med.

Är det bara du som är intresserad av huset? Blir alltid lite misstänksam då. Sen att det varit fritidshus, är det anpassat för att bo permanent där?

Alltid sjukt svårt, men tycker generellt att man inte kan/bör se sitt boende som en investering utan snarare för vad det är. Dvs en plats där man vill bo och leva.

Har du ekonomiskt möjlighet och det är ditt drömboende så tycker jag du skall satsa. Att tima marknaden när man kanske skall bo i 50år är svårt att luta sig för mycket på.

Däremot har jag själv insett med hus de senaste 4åren att de slukar mer pengar än vad jag trott. Däremot tillför det mycket mycket nöje och skulle inte kunna tänka mig att återgå till lägenhet i den närmaste.

Säkerställ bara att det finns en buffert och håll lite i pengarna. Det är dyrt om man skall ta in hantverkare till precis allt. Däremot så är det mycket som man kan lösa själv bara man vågar och avsätter lite tid. Skiter det sig då kan man höra av sig till en hantverkare;P

Jag har aldrig byggt något själv, har lust att lära mig men jag kan inte säga att jag kan just nu. Det ytliga piffet (målning, tapetsering, byta golv osv) kan jag göra själv men inta större saker.

Ja, det är el element.

Nej, det är inte bara jag som är intresserad av huset. Budgivningen är redan igång över utgångspriset, inte mycket över dock och det är fortfarande ett billigt hus och långt under min budget.

Det är anpassat att bo där permanent, finns alla bekvämligheter för ett modernt liv kan man säga. Dock kunde jag konstatera när jag klev in att huset är inte så bra isolerad då det var svinkallt inne jämfört med där jag bor nu som känns ändå behagligt att vara inne utan värme påslagen.

Hyr in en byggnadsinspektör att inspektera hela huset innan du köper:

• Om de problem han upptäcker är stora så avstår du rimligen från köpet.
  • Om problemen är mindre så vet du i alla fall vad som bör åtgärdas och kan räkna på kostnaden för reparationer och samtidigt använda dem som orsak att pruta ner priset på fastigheten. Det är fullt möjligt att vissa problem inspektören finner inte ens är kända för säljaren.

Som många innan sagt - gör en grundlig besiktning med hjälp av kunniga fackpersoner!
Kolla vad det är för typ av isolering ( min mamma köpte ett hus där isoleringen var sågspån, som sjunkit till halva väggen. Vi fick ta upp fasaden och isolera om). Finns det kamin avsedd för uppvärmning? Kan du installera luftvärmepump?

Vad säger besiktningsprotokollet för avloppet från 2017, och när ska det besiktigas igen? När gjordes elen? Besiktiga badrum och säkerställ att det inte finns fuktskador, annars räkna med att ett nytt badrum kostar från 100 tkr och uppåt. Hur är grunden? När dränerades huset? Har skorstenen besiktigas? Tänk också på att gamla hus inte får tätas för mycket, ofta är de byggda med självdrag och sätts det igen kan det bildas mögel och fuktskador.

Lycka till!

Angående sparandet. Fundera över varför du sparar så mycket pengar. Vad ska du ha dem till? Bara lägga på hög så att du kan stirra på en siffra i en app?

Drömboendet låter ju som en ypperlig anledning till att dra ner på sparandet lite. :slight_smile:

Lite hårt kanske men; Vill du hellre bo i ditt drömboende eller dö med en massa pengar på kontot? :wink:

Gör det! :slight_smile:

Jag förstår resonemanget och har funderat på detta mycket själv. Om man ställer frågan på detta sättet så det är klart att jag vill bo i mitt drömboende än dö med massa pengar på kontot, men samtidigt känner jag att vill också göra massa annat i livet än att bo i mitt drömboende så det är därför jag sparar pengar, för att ha friheten att göra vad jag vill och när jag vill.

T. ex fick nyligen möjlighet att åka på en resa med några kompisar som var väldig spontan (och dyr). Det var verkligen en minne för livet och jag är glad att jag gjorde det och att ajg hade dem pengarna tillgängliga för att kunna göra det.

Mina föräldrar bor i ett annat land där det inte finns mycket stöd för äldre, när tiden kommer så kommer jag behöva hjälpa dem ekonomiskt så att dem får ett bra liv när dem är gamla.

Och samtidigt gillar jag tryggheten just nu att känna att även om livet är tufft för många, det är mycket som ska till för att jag ska själv ha det tufft.

Så för mig är en balans, jag vill inte bo i drömhuset men känna att jag inte har råd med andra upplevelser (även om jag vet att det finns många upplevelse i livet som inte kostar något), jag vill inte heller känna att jag bor i mitt drömhus men kan inte hjälpa min familj när dem behöver mig, eller tänka att om jag förlorar jobbet, kommer det bli tufft för mig att klara det.

Men som sagt, jag håller delvis med med det du säger, det jag vill uppnå i mitt liv är en balans mellan allt.