Jag är både ung (27 år) och relativt ny med sparande och investeringar generellt. Som så många andra kommer jag från en familj med noll investeringskunskaper och där vikten av sparande överlag inte diskuterats. För några år sedan visste jag inte ens vad börsen var för något men har sedan dess läst en hel del här på forumet och öppnat ett ISK konto på Avanza.
Jag är också relativt ny på arbetsmarknaden efter många års universitetsstudier och har nyligen gått upp till en lön på 45k brutto. Vilket jag vet är en väldigt bra lön långt över medel, speciellt för min ålder och med mindre än 2 års erfarenhet. Så jag är medveten om att jag redan sitter i en väldigt bra sits och att jag bara har tiden på min sida och allt det där. För närvarande har jag en buffert på 30k samt avsätter 5k/mån till sparande i fonder och räknar med att ha totalt sparat 100k i början på nästa år (utan eventuell avkastning medräknat).
Men trots allt detta så känner jag en slags hopplöshet över min framtid. Jag bor just nu i en hyresrätt (11k i hyra) vilket jag med dagens ränteläge och bostadsköer ändå är glad över. Men jag undrar om jag någonsin kommer kunna ta mig in på bostadsmarknaden? Som det ser ut nu kommer det ta flera år att spara ihop till en rimlig kontantinsats och tanken att det sparandet jag gör nu kommer nollas den dagen det är dags hjälper inte hopplösheten. Jag försöker att leva ett balanserat liv och inte dra in på allt för att jag ska känna att jag kan leva men ändå drar jag mig för att äta middag på restaurang eller köpa en ny regnjacka eller en rejäl kökskniv när det finns ett tydligt behov. På något sätt får de tankarna och känslorna mig att känna mig fattig. Det känns som att jag ligger några år back och som att jag inte nått upp till den nivån jag förväntat mig vid det här laget.
Jag känner mig låst i min situation på något sätt. Jag har utbildat mig, landat ett välbetalt jobb inom rätt branch för samtiden och framtiden, byggt en buffert, börjat investera men känner ingen frihet. Jag kan inte flytta dit jag vill, bo på ett sätt jag önskar, bilda familj under de förutsättningar jag ser framför mig. Det känns som att jag gjort det jag kan för att bygga en bra livsgrund men att det inte räcker till? Det känns som att jag sitter och väntar på bättre tider och det tär på mig emotionellt.
Finns det någon som känner igen sig? Någon som har några kloka ord/pepp att dela med sig av?
TL;DR
Ung, ny inom sparande och på arbetsmarknaden med hög lön som känner hopplöshet för framtiden då jag känner att jag gjort det jag kunnat för att bygga upp en bra livsgrund men ändå känner att det inte räcker till och att jag ligger back i livet. Drar mig för att spendera pengar på sådant som egentligen hade behövts och ser ingång på bostadsmarknaden och frihet som väldigt långt fram i tiden. Känslan av att sitta och vänta på bättre tider tär på mig emotionellt. Letar efter andra som känner eller har känt igen sig alternativt har några kloka ord, perspektiv eller pepp att dela med sig av.