Vad härligt med så många olika typer av svar, infallsvinklar och erfarenheter, det tackar jag er alla för! 
Några efterfrågade lite mer förtydliganden både kring målbild och på vilket sätt jag faktiskt känner hopplöshet. Så jag tänkte börja med att adressera dessa frågeställningar.
Målbilden är absolut inte någon värsting villa i det mest eftertraktade området i landet. Jag har som första mål en 3-4 rok lägenhet i en relativt händelsefattig kranskommun (15k invånare) till en storstad (ej Stockholm), där majoriteten av invånarna är vanliga arbetare. Prisbilden på dessa kan vara allt från 2.5M-4M beroende på område/skick/storlek etc.
Jag tycker själv att detta mål är väldigt realistiskt vilket kanske också är en av anledningarna till att jag känner den hopplösheten kring mitt mål då jag själv anser att det jag efterfrågar borde vara realistiskt och rimligt även för en medelinkomsttagare (~33k).
Vissa ifrågasatte mitt mål att äga boende och kan ha missuppfattat det som att det är det enda jag tycker är viktigt eller bryr mig om. Jag ser absolut boende som något viktigt och en stor trygghet som jag värderar väldigt högt. Men det är inte mitt enda stora mål i livet såklart. Tråden handlar dock inte om mina livsmål och hur jag känner kring dem. Tråden handlar om en aspekt av mitt liv som jag känner hopplöshet kring, vilket är boende. Och jag tycker @Faihu har en bra poäng i att det blivit en ny klassfråga och kanske även en generationsfråga som jag ser det. Hade bostadspriserna i större utsträckning följt löneökningar, inflation och andra värdeökande aspekter (som expansion av området etc.) så hade inte ribban legat så högt och det hade inte tagit 5+ år att ha råd med ett högst realistiskt boende.
Jag tycker inte det är något fel med att bo i HR, det är bara inte min preferens då jag vill kunna ha mer bestämmanderätt över mitt boende. Jag hade nog heller inte känt samma hopplöshet om det vore enkelt att byta HR vid behov, men med dagens hyresmarknad så är det allt annat än enkelt.
Jag tror att erfarenheter som denna är något jag och andra utanför bostadsmarknaden inte kommer kunna relatera till i framtiden (det är åtminstone min förhoppning):
Jag bodde i lägenheten i sex år och när jag sålde hade den gått upp med cirka 130%
Som @Anonym nämner så tycker jag också att det är väldigt intressant att människor fortfarande ser boenden som investeringar med fortsatt kraftigt ökade värden med tanke på dagens marknad. Förhoppningsvis kan vi komma ned på mer humana nivåer inom en överskådlig framtid. Jag tror det hade dämpat hopplösheten hos både mig och de som kan relatera till mig.
Tror inte riktigt jag förstår, du är deprimerad för du bor i en hyresrätt som du egentligen är glad över att bo i? Hur händer det ihop med bilda familj och att du inte kan flytta?
Ja jag är glad över att bo i min hyresrätt eftersom jag annars antagligen hade behövt gå tillbaka till att hyra dyrare i andrahand då jag inte har 10+ år i bostadskön så på ett sätt har jag haft tur där. Jag är också glad över min situation då jag inte kan tänka mig hur svårt det måste vara för låginkomsttagare på dagens marknad. Alltså jag hade kunnat sitta i en mycket värre sits. Men med det sagt så känner jag mig också väldigt låst. Det jag vill göra i livet och sådant som jag anser är viktigt påverkas av boendesituationen. Hade jag haft en insats till boende i dagsläget så hade jag och min partner bildat familj tidigare helt enkelt, då nuvarande boende inte är stort nog för det. Så på så sätt påverkar det familjebildandet och jag tror inte vi är ensamma om att välja att skjuta upp familjebildning pga detta.
Borde inte du kunna spara rätt mycket mer med din nuvarande lön utan att göra avkall på alltför mycket?
Detta är något jag funderat mycket på, ska jag göra avkall på allt och bara spara så mycket jag kan under en kortare period eller försöka hitta någon balans mellan sparande och att leva? Så mina 5000kr/mån är något försök till det sistnämnda (även om jag kanske hade kunnat lagt på lite till) då min känsla är att jag redan spenderat sena tonåren och studieåren fattigt och helt ärligt så kände jag inte att det skulle vara hållbart ytterligare 5 år. Kanske just för att jag tycker att livet handlar om mer än bara sparande och investeringar. Men även om jag hade kunnat dubbla mitt sparande så hade det ändå tagit ca 4 år för att få ihop 500k insats.
Har du någon partner?
Ja jag har en partner, och det kanske är något jag borde ha med i beräkningen istället för att själv räkna på att jag behöver pytsa in med allt. Anledningen till att jag gör det är för att han studerar i minst 2 år till och därför räknar jag inte med att han kommer bidra till sparandet under denna tiden (även om jag vet att han antagligen kommer göra det i mindre skala ändå).
Ibland så är man lite mer pessimistisk än vad man behöver vara.
Trixet är att skaka av sig känslan av att man väntar på bättre tider och istället se målet framför sig!
Det går att njuta och spara mycket pengar samtidigt
Kanske läge för lite nya perspektiv tycker jag
Det kommer gå bra för dig!
Många kloka ord och jag tror ni har rätt i att jag antagligen är mer pessimistisk och framtidstänkande än vad som är sunt för mig. Jag vill gärna planera och ha kontroll, men jag förstår självfallet att vad jag än planerar så kan saker och ting kastas omkull som är utanför min kontroll. Speciellt @Melwa 's ord var väldigt fina och inspirerande. Att leva lite mindre i framtiden och mer här och nu kan nog de flesta av oss behöva bli påminda om lite nu och då.