Hjälp med att göra om fondportfölj

Jättebra information.
Nu förstår jag mer om hur tankegången ska vara just med risktagande och vilken sparhorisont man har, det låter väldigt rimligt.

Jag och sambon satte oss ner och svarade igenom lysas frågeformulär tillsammans och dem svaren vi båda kom överens om. Lysa gav då oss en fördelning på 84/16 med en bred exponering, vilken jag tycker låter rimligt.

Känner mig inte alls lika osäker på vägen framåt längre, nu är jag istället lite osäker på om man ska investera själv eller om man ska använda sig av lysa. Det i jämförelse med min panik-nivå innan är väldigt liten, haha.

Jag börjar med sälja av mitt nuvarande innehav på Avanza och placerar pengarna i en globalfond samt en tillväxt fond med låga avgifter. Fokus efter det blir att bygga upp en stabil Buffert med 2-3 månadslöner, för att sedan fortsätta att månadspara i fonderna som jag införskaffat. Sedan så kan jag ju utvärdera om 6-12 månader och kanske då börja använda lysa eller självmänt spara delar i en räntefond istället.

Tack så jättemycket verkligen för alla bra och utförliga svar av er alla. Ni har verkligen hjälpt mig klura ut min väg framåt. Önskar er allt gott. :heart:

4 gillningar