- Buffert först. Detta har du fått rätt på. Undvik risk.
- Målsparande sen. Låter inte som att du har något mål? Då kan du gå vidare direkt till:
- Långsiktigt sparande. Kan ofta ha hög risk.
Om du inte har något målsparande, och du känner dig trygg med din buffert, då kan du köra direkt på det långsiktiga sparandet och skippa mellanriskhinken. Men fundera på om du vill börja spara till boende eller liknande. Om du vaknar en morgon och tänker “jag önskar jag hade en bostadsrätt”, då är det dags att börja överväga ett målsparande. Tills dess kan du köra på som du tänkt.
Jag har bara billiga indexfonder i mitt långsiktiga sparande. En globalfond (Avanza Global) och en tillväxtmarknads-fond (Avanza Emerging Markets).
Glöm inte att kolla upp vad du har för tjänstepension på jobbet. När jag var ung så hade jag ingen. Det är numera det första jag kollar på alla nya jobb.
Och du, bry dig inte om att du ligger back på investeringen just nu. Du investerar på lång sikt, då kan det både gå uppåt och nedåt i perioder. Du har inte gjort något fel, det är bara den helt normala slumpen som gjort att du just nu ligger på minus. Toppen att du läser på så att du kan bli ännu bättre.
Om du ska lära dig något från Ny Teknik-investeringarna så är det kanske att undvika så kallad “FOMO”, fear of missing out. Hitta en plan som passar just dig och ett upplägg som fungerar långsiktigt. Jag ser att du har lagt stor andel av dina pengar i Ny Teknik. Det är stor risk i såna smala fonder (kallas “koncentrationsrisk”).