Här på Rikatillsammans har jag lärt mig en grov tumregel att:
- man kan ha ca 10% av sitt sparande på börsen för varje år som man kan låta pengarna vara
Regeln är i stort baserad på att ju närmre du kommer till ditt mål, desto viktigare blir det för dig att det är exakt rätt summa på kontot. När tidshorisonten är lång så finns det tid för förlustar att jobba tillbaka. Och du hinner även anpassa dina egna förväntningar. Er situation är faktiskt ett jättebra exempel. Just nu är ni beredda att vänta “8-15 år”. Ni köper när ni har råd, helt enkelt. En nedgång nu spelar inte så stor roll. Ni vet ju ändå inte vad bostaden kommer kosta om 8 år eftersom det är så långt bort. Ni vet kanske inte ens riktigt vad det är ni letar efter. Under så lång tid hinner ni anpassa era drömmar. Men ju närmre ni kommer desto mer “satt i sten” blir allting, och ni får allt svårare att klara nedgångar.
Extremen är dagen då ni skriver på kontraktet för huset. Då måste alla pengarna sitta på ett bankkonto. Ni klarar inte av en börskrasch då, liksom.
Tumregeln försöker ta hänsyn till det här genom att man säkrar upp pengarna när det bärjar närma sig, med 10% per år.
Ett sätt för er att hitta vilken nivå som passar er kan vara att använda fondroboten Lysa. Där får ni svara på frågor om er ekonomi, och ni berättar hur lång tidshorisont ni har. Sedan föreslår de en fördelning mellan aktiefonder och räntefonder. En gång om året får man ett mejl där de kollar om någonting har ändrats, till exempel om sparhorisonten är kortare.
Jag gillar verkligen Lysa för målsparande. Man får liksom en “second opinion”. Jag har ingenting att göra med Lysa och den enda som tjänar pengar om ni klickar på annonslänkarna är Jan som driver den här sajten. Jag tipsar om den tjänsten för att jag tycker att den är väldigt bra. Men ni kan komma långt på egen hand bara genom att köpa aktiefond och sen komma ihåg att sälja av när ni börjar närma er.