Hej, jag undrar om vi har någon erfaren lastbilsåkare här som har eller haft lastbil med släp? Det behöver vara någon som har kört åt större central eller andra åkare. Det gäller fjärrkörningar av olika typer av gods inom Sverige med en 3-axlig lastbil och 4-axlig släpvagn. Schaktbilar och sådant har jag erfarenhet av och vet vad dessa kostar och drar in. Det är lite annorlunda för fjärrbilar.
Det är så att jag har blivit totalt lurad av en annan åkare som ekipaget har rullat åt. Hela ekipage skulle från början dra in över 200 000 kronor netto men det drog in knappt 150-170 tusen kronor i snitt i månaden med en bra chaufför som körde bra. Sista veckan innan avtalet avslutades så drog det in knappt 30 000 kronor (per vecka). Bara diesel kostnaden ligger på nästan 14 000 kronor netto efter alla rabatter. Sen chauffören som har jobbat 50 timmar i veckan. Lönen kostar ju också cirka 12 000 för chaufför. Räknar jag in ekipagets avskrivning, försäkring, skatt osv blir det ju en kostnad på mer än 35 000 kronor den sista veckan. Måste påpeka att det var lite tjafs med beställare angående priserna. Han påstod att priserna varierar mycket och massa annat skitsnack och bortförklaringar. Avtalet är avslutat och eftersom senaste körningen under sista veckan drog in knapp 30 000 kronor vill jag stämma företaget. Men även för föregående veckor/månader. Måste även påpeka att antalet mil skiljer sig inte mycket månad till månad och så var det även sista tiden på året innan avtalet avslutades.
Vi snackar alltså om ett ekipage som kostar nästan 4 miljoner netto idag. Alltså bara ekipaget (ink skatt, försäkring och service), chauffören och dieseln kostar minst 150 000 kronor netto i månaden. Jag har även taxibilar som drar in över 100 000 netto i månaden, antalet mil och arbetstid är desamma som för lastbilen. Till skillnad från lastbil så kostar en taxibil 4 gånger mindre än ett tungt ekipage och har 6 gånger lägre driftkostnader. Dessutom så är personalkostnaderna lägre för taxi.
Hjälp!! Vad gör jag? Hur ska jag stämma? Hur gör ni era beräkningar och hur mycket drar era bilar in per vecka/månad.